Top

Home is where I park

>  Inspiration   >  Den nye generation på camping – Glampisterne

Minimalistisk nordisk stil, komfortable senge, lækker sofa og stort køleskab, hvor der er plads til både store bøffer og op til flere flasker champagne. Tv, gulvvarme og stort panoramavindue, hvor man om aftenen kan ligge i sin seng og kikke på stjerner.

Det lyder mest af alt som beskrivelsen på et lækkert hotelværelse eller sommerhus. Men det er faktisk vores campingvogn. For at være hel præcis, vores Adria Adora 573pt 2021.

Glampisterne

At forene komfort med natur – kan det overhovedet lade sig gøre?

Vi kalder os selv for glampisterne og hvorfor nu det? Jo, fordi vi har valgt at gå all in på komfortabel camping. Er vi fine på den, naaaarj, det vil jeg nu ikke mene. Vi er egentlig bare en helt almindelig børnefamilie med drøn på. Vi elsker udeliv, at være aktive, at opleve ting, at lave mad – vi elsker at trække stikket og gribe lidt frihed i en travl hverdag. Så præcis derfor blev camping noget som der ramte os.

Selvom vi definerer vores camping som komfortabel, så er realiteten og charmen, at uanset hvor stor og flot en campingvogn eller autoramper du køber, så vil camping altid være primitivt. Men det er jo præcis det vi tilvælger. Det med at være kreativ med sin plads. Hygge om praktiske ting der skal gøres – så som opvask, fylde vand på vognen, rette teltet til efter stormvejr…. Alt sammen noget der på papiret jo ikke lyder så hyggeligt, men faktisk er det der giver en kæmpe værdi som familie. Det tager os ud af vores vante hverdag. Det gør os mere bevidste. Vi nyder at vi sammen skaber rammerne for nærværet og oplevelserne.

Men, vi skal da også være ærlige. Der er dage hvor vi går hinanden på nerverne. Camping kan være ret intenst. Men jeg tror camping er for alle. For hvem elsker ikke eventyr? Men du skal selv være med til at skrive dit egent eventyr, ingen gør det for dig.

Hvilken campist er jeg?

”Definer dig selv og dine behov – ingen mennesker er ens”

For kun et år tilbage havde jeg aldrig troet, jeg blev campist! Min kæreste har haft en kæmpe passion for det, men har ikke kunne sælge ideen til mig. Men sidste år lod jeg mig overtale til, at vi købte en ældre lille vogn. Jeg begyndte at tænke over, hvad camping egentlig var for mig – eller vigtigst af alt, hvad jeg gerne ville have det skulle være. Fordomme omkring camping står i kø. Dem havde jeg selv mange af. Men da jeg begyndte at udforske denne verden mere, så jeg det var så meget andet, end det jeg gik og troede. Det var unge som gamle, enlige eller store børnefamilier, der alle camperede på forskellige måder. Telt, en gammel ombygget van, store autocampere, ældre campingvogne og nye campingvogne. Fastlæggende, rejsende eller der midt imellem. Det gik op for mig camping var mange ting.

Det fik mig derfor til at definere hvem jeg var som campist. Hvis jeg skulle være campist, hvad betød så noget for mig og os som familie. Mine highlights var: At opleve ting og steder. Friheden til at kunne være spontan. Være aktiv og bruge naturen. Og vigtigst af alt, nærvær og ro som familie.

Praktik er totalt usexet, men har spillet den største rolle i vores valg omkring den nye vogn. Som børnefamilie med to små børn, en booket kalender, renoveringsprojekter i hjemmet og hvor begge forældre er selvstændige, valgte vi at købe os til frihed. Friheden i at vognen ikke skulle renoveres. Friheden i en vogn med mere plads til vores ting og os. Det var dog en stor investering for os, og en opsparing som i første omgang var tiltænkt et renoveringsprojekt af nyt badeværelse. Men allerede med den glæde vognen har givet vores familie indtil nu, var det det hele værd. Så må badeværelse være badeværelse.

Derfor, når folk spørger mig til råds om hvilken valg de skal tage omkring campingvogn, camper eller telt. Starter jeg med at fortælle, de bliver nødt til at definere hvad der betyder noget for dem. Vi er alle forskellige og lever forskellige liv. Derfor er der ikke en løsning der passer til alle.

Lad os inspirere hinanden

”At dele sin hobby med andre interessenter, skaber glæde og motivation”

Da Ayo spurgte om jeg ville skrive et oplæg, så var jeg slet ikke i tvivl.

Fordi præcis inden for denne verden, hvor vi taler outdoor og camping, der mener jeg der mangler meget mere inspiration!

Og selvom Ayo og jeg lever meget forskellige liv, så har vi samme passion for at inspirere andre mennesker.  Vi bruger begge naturen og camperer, men på forskellige måder. Og da vi startede vores campingeventyr – synes jeg generelt det var svært at finde nogle personer at spejle sig i. Jeg manglede hjælp og inspiration, til en moderne familie som os, som skulle i gang med campinglivet.

Jeg fandt en masse inspirerende mennesker på de sociale medier, men de var stadigvæk så langt fra den verden vi levede i. Det er jo sådan med de sociale medier, at vi ofte kommer til at sammenligne os med ekstremerne. Det er sindssygt spændende at følge folk der har været på ekstreme rejsemål, valgt at bo under åben himmel og som fanger alt sin føde selv i vildmarken. Men omvendt tror jeg netop at det kan være med til at afholde nogle fra at bruge naturen eller campere, fordi man tænker, ”At hvis det er sådan man er et rigtigt outdoor menneske eller campist, så det er ikke noget for os” (Sagt med lidt Jysk-accent😉)

Og det kunne ikke være mere forkert. At være et ude menneske er mange ting og at være campist er mange ting. Derfor oprettede jeg profilen glampisterne, hvor folk kunne følge vores helt normale eventyr som moderne og uerfarne campister. Mit ønske med profilen var at jeg både kunne give inspiration og få inspiration, fra folk som er flest. For nogen lyder det måske både ekstremt materialistisk, overfladisk og ligegyldigt, når jeg fortæller at det faktisk er vigtigt for mig at vise alt fra pyntepudder, hvordan vi rengør vores fortelt, hvilken farve vandglas vi har og hvad vi spiser til aftensmad. Men virkeligheden er, at de fleste af os jo netop går op i disse ting.

Og om det er 10 eller 10.000 der følger med på profilen spiller ingen rolle. Det der spiller en rolle, er at dem der følger med, får noget ud af det og synes det hyggeligt og inspirerende. Jeg vil tage det helt ned, hvor det hører hjemme. Skabe et hyggeligt univers, hvor folk kan spejle sig i det vi gør. Gøre det spiseligt for alle, så man tør springe ud i campinglivet og at bruge naturen. For det er for alle!  Ja så kort fortalt, glampisterne vil inspirere andre!

Tak for ”taletid”…

Det svært at koge alt ned, i et indlæg. Jeg håber at få mere taletid (du kan få alt den taletid du orker her;) ) hvor jeg kan dykke ned i enkelte emner. Men for nu, blev det et indblik i hvordan den moderne familie kan campere – og hvorfor det er vigtigt for mig at dele vores eventyr.

• Familie på 4 (far 33, mor 32 og to piger på 2 og 5 år)
  • Bosiddende på Sydfyn – både mor og far er opvokset i området
  • Sprang ud som campister juni 2020
  • Rejsende campister
  • Købte i 2021 deres anden vogn

Du finder Dina og hendes familie lige her – smut ind og følg med.

Dina Rosenberg

Flere fortællinger fra andre inspirerende mennesker finder du her.

Livet i en campervan! Inspirator, foredragsholder & kogebogsforfatter til Den Sultne Rejsende - omnia kogebogen. Jeg er altid på jagt efter nye eventyr i hverdagen, i mit liv som digital nomade på rejse med en iværksætter-drøm og uendelige eventyr som mål. Tak fordi du er her, velkommen til :) Kh Ayo