Karmann Dexter – Home is where I park, nu med ny bil

//Reklame

Tid til Karmann!
Tiden flyver afsted og det er allerede 16 måneder siden, at jeg fik den første mail fra Autocamp ude i Låsby – dét kan du læse meget mere om her – og nu er det altså tid at skifte min elskede Carado ud med den nye Karmann Dexter som jeg er helt sikker på, at jeg kommer til at holde mindst lige så meget af.

Dét som fylder mig allermest, hver eneste dag, er taknemmelighed. Ydmyghed. Glæde. Det er stort, tænk engang, at jeg får lov til alt det her? At rejse, opleve, skrive, tage billeder og udleve – i en splinterny lækker campervan, med alt det hjertet kan begære. Og en helt del mere til. Waow!

Hvorfor ny bil?

Caradoen har været en helt igennem fantastisk bil at køre i det seneste års tid. Den bil har lært mig så utroligt meget om mine behov, måske især fordi jeg bor i bilen på fuld tid, i hvert fald er jeg i løbet af året blevet meget klogere på, hvad det præcis ér jeg bruger, har brug for, drømmer om og ønsker mig af en bil – som altså også er min eneste bolig.

Heldigvis er folkene, ude hos Autocamp, ofte meget længere fremme i skoene end jeg er det, og derfor er jeg så heldig at de ofte ved hvad jeg i virkeligheden drømmer om og savner før jeg selv helt har opdaget det – dét er bare én af de mange fordele der ér, ved at samarbejde med et Autocamper firma som er gamle i gårde og har fingeren på pulsen. I hvert fald føler jeg mig utroligt godt taget hånd om og er super taknemmelig for deres forudseenhed.

  • Fullsize brusebad inde & bruseudtag udvendigt
  • Truma diesel varme
  • Panoramavindue/sky-roof
  • 90 L køleskab & større fryser
  • Store rummelige køkkenskuffer
  • Karmann made by Eura Mobil

Ovenstående liste er på ingen måder udtømmende, men det er de primære gode grunde til, at det bliver helt vidunderligt at flytte over i den nye bil, Karmann ‘en. Selvom der er stor forskel på, at rejse på ferie i tre uger og på at bo i bilen på fuld tid, forestiller jeg mig, at jeg langt fra er den eneste der elsker at et brusebad er dejligt, bekvemt og nemt; af samme årsag glæder jeg mig ubeskriveligt meget til en fast brusekabine, og tilmed i en størrelse der minder ret meget om en helt almindelig brusekabine. Dét er luksus!

Jeg har før haft dieselvarme og været meget glad for det, og da jeg – som du måske allerede har opdaget – godt kan lide at rejse i mange forskellige lande, på forskellige årstider, er det langt nemmere at have med at gøre end gas-varme. Hvad der er mest økonomisk ved jeg ikke (endnu), måske ved du det? Eller også kan jeg måske regne lidt på det fremad, hvis det har interesse…

Lys betyder virkelig meget for ens velbefindende og jeg glæder mig til at kunne have åbent op til himlen over mig, til at kunne have privatliv og stadig kunne se ud – jeg glæder mig til vinter, nordlys fra bilens varme indre må kunne noget helt særligt, forestiller jeg mig nu hvor jeg har prøvet det hvor vi stod ude og frøs måsen af imens vi nødt det spektakulære syn nordlys ér. Og så er det jo ingen hemmelighed, at jeg er ret glad for mad, og noget jeg ind imellem har savnet, når jeg har været afsted på langfart med langt til nærmeste købmand, er et større køleskab med plads til alverdens ting, og det får jeg nu – det bliver så lækkert og føles virkelig som den største luksus.

Karmann Dexter, Autocamper, Campervan, Ayo Hansen, Home is where I park

Hvad med køreegenskaberne?

Karmann’ en er bygget på en Fiat Professional, præcis som Caradoen var det, og er en fix og rummelig sag, med køreegenskaberne i top. Fiat har givet den et løft, siden 2021 modellen, og derfor er den nu meget mere lydsvag, på samme tid som man har bevaret de gode egenskaber den allerede havde.

I caradoen havde jeg 140 HK og det samme er valgt til Karmann’ en – og da jeg fint kunne klare mig med det sidste år, tænker jeg da helt sikkert også at det er tilfældet igen i år. Modellen kan dog bestilles med både 120 og 160 HK, ligesom man kan vælge automatgear til – jeg er bare virkelig glad for manuelle gear. Derudover er der traction og hill-funktionerne der gør vognen endnu mere komfortabel at køre i – uanset om det er i bjergene eller på stranden i sand.

Af andre lækre funktioner kan nævnes; varme i forruden, hvilket gør afisning under selv ekstreme temperaturer markant nemmere, flere knapper integreret i rattet for lettere og mere sikker betjening under kørsel, hele panelet med kilometer, temperaturer etc. er digitaliseret og har fået et flot nyt design. UConnect radio i versionerne 10/5/7 er den nye infotainment med touchskærm baseret på Android-operativsystemteknologi og navigation + en lang række andre gode opdateringer af Fiat delen.

Fiat 8, 2,2 JTD, 140 HK & 6 gear. 4 siddepladser, mulighed for 3 opredninger (en fast dobbeltseng på tværs i bag og én i siddegruppen). Karmann’en har en egenvægt på 2998 kg og dermed 502 kg at gøre godt med – herunder skal man, selvfølgelig, huske at ekstraudstyr også vejer i regnskabet. Jeg pakker bilen og påfylder vand, gas, diesel mv. før den vejes. På denne måde er jeg godt sikret mod overraskelser – og dem kan der godt være lidt af, rundt omkring i verden.

Karmann bodelen

Det jeg er allermest vild med, i selve bodelen, er det funktionelle køkken med de hævede gasblus, det store køkken og så – selvfølgelig – brusekabinen. Det betyder meget for mig, at det ikke alene er en flot bil, men også en funktionel én af slagsen i hverdagen, og dét er jeg ret så sikker på at Karmann’en bliver. En anden vigtig ting er, at der er selepladser til flere end to, sådan at der kan være andre med – børn, venner, familie og en blaffer eller to er da også hændt ind imellem.

Jeg har ofte drømt om campere, før jeg begyndte at køre i Caradoen, aldrig store autocampermodeler men altid de lidt mere håndterbare van-modeller. Ikke fordi der er noget galt med de andre, eller fordi jeg ikke kan se det sommetider kunne være super-skønt med ekstra meget plads, men simpelthen fordi en campervan giver mig mange flere muligheder for at komme rundt og bedre køreegenskaber – det er jo ingen hemmelighed, at jeg holder af friheden til at kunne køre ofte vanskeligt fremkommelige steder, og dér er en van virkelig skøn. Den er smallere med sine bare 205 cm og højden er 257 cm – som stadig giver rigelig ståhøjde for de fleste – og med en længde på 599 cm er de fleste veje og broer en mulighed, uden at gå på kompromis med indretning, funktionalitet og lækkerhed.

Karmann Dexter, Autocamper, Campervan, Ayo Hansen, Home is where I park

Karmann – hvilket ekstraudstyr er der brug for, når bilen er eneste bolig?

Dette er mit tredje år som fuldtidsrejsende i en camper, og de sidste år har virkelig lært mig meget om hvad jeg i virkeligheden har brug for. Sådan mere end… hvad jeg tror jeg har brug for, eller på tankeplan tror er smart. Og det er fedt! På den måde kommer jeg nærmere og nærmere dét som er essentielt for mig – måske er det helt andre ting som gør det for dig, men herunder er i hvert fald lidt af det ekstramonterede udstyr:

  • Solceller
  • Litium batterier
  • Inverter + ekstra strømudtag
  • Gas fyldeflaske
  • MaxxFan
  • Ekstra sikkerhed, herunder låse fra Autolock, monteret hos Camperservice
  • Gas & røgalarm
  • Safetyboks
  • ACS AL-KO Komfort System på forakslerne

Alt er monteret af Camperservise i Låsby. Har man andre ønsker, eller fundet noget som ikke lige er at se på deres hjemmeside, er de behjælpelige med at løse det.

Solotur eller hvad?

Indtil nu, har jeg rejst solo, og det fortsætter jeg med. Jeg kører Karmann’en fra Danmark til Irland, via Euro tunellen, og så rejser C med på et senere tidspunkt. Når påsken er fejret, på Irsk, hopper hun på et fly retur til Danmark og så har jeg lige et par måneder rundt i Skotland & England. Forhåbentlig – hvis alt går vel – når jeg også at besøgte Shetlandsøerne, dét er lidt af en (barne)drøm efter en barndom med utroligt mange shetlandsponyer omkring mig.

Jeg glæder mig til at ligge i sengen og have udsyn til tre sider – til at køre de lange stræk, se nye lande og steder, men mest af alt glæder jeg mig til tiden sammen. Det bliver en spændende proces for os, sådan at skulle bo på lidt plads – men hey, vi ka heldigvis ret godt li hinanden, så det skal såmænd nok gå. Og nu Karmann’en ikke blot er en bil, men også et hjem, er det vigtigt for mig at der er plads og rum til at være sammen med de mennesker jeg holder af – derfor er de 4 selepladser et ekstra plus henover sommeren hvor jeg får selskab i et par uger eller tre. Har jeg sagt, at jeg glæder mig?

Karmann på Facebook

Imens jeg har kørt i Caradoen har jeg skrevet, delt og fået utroligt megen viden, gennem den danske Carado/Sunlight gruppe på Facebook. Dén store hjælpsomhed og viden der befinder sig inde i den gruppe, specifikt målrettet disse campere, kommer jeg til at savne, derfor har jeg oprettet en Karmann gruppe og håber der med tiden kommer lige så mange kendere der, som i den anden gruppe. Måske kører du også Karmann, eller er bare nysgerrig, og vil være med? Du er velkommen og finder gruppen her 🙂

Om ganske kort tid, er det tid at køre over grænsen og ud i den store vide verden på nye eventyr – jeg håber du har lyst til at følge med, jeg kommer i hvert fald til at fortælle, skrive og vise billeder fra turen, både her og i særdeleshed også på sociale medier som Facebook og Instagram. Har du spørgsmål, eller er nysgerrig på noget bestemt så hold dig endelig ikke tilbage, men efterlad en kommentar – eller send mig en mail på ayo(a)homeisehereipark.dk – så vil jeg forsøge at besvare så meget som muligt.

Jeg er vild med udtrykket Karmann’en har fået – meget mere personligt, lidt sjovere og ret cool.

Kh Ayo

Forrige indlæg Næste indlæg

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar