eva og malthe, fuldtidsrejsende, autocamper

Når to livsnydere slår op med hverdagen

Eva & Malthe fortæller om deres liv på vejene som fuldtidsrejsende

I sommeren 2017 tog min mand og jeg en beslutning, som skulle vise sig at ændre vores liv radikalt. Vi besluttede simpelthen at stå af hamster-hjulet og bytte vores hverdag ud med et liv som fuldtidsrejsende i en autocamper.

Indtil da havde vores liv været som så mange andres, med job, børn, hus og bil, men den dag i 2017 blev vi enige om, at det helt ærligt hang os langt ud af halsen. Vores 3 døtre var flyttet hjemmefra, hvilket betød at vi nu havde tid til at lægge endnu mere energi på vores arbejdspladser, avancere, tjene flere penge og have flere midler til at anskaffe flere ting. Det gav os en tilfredsstillelse, fordi vi begge godt kan lide at udvikle os og faktisk er rigtigt dårlige til at stå stille, men sjovt nok var vi alligevel ikke helt tilfredse.

Faktisk var vi i tvivl om vi kunne holde ud at skulle igennem endnu en lang dansk vinter og selvom det forblev usagt var jeg personligt i tvivl om vi som et par kunne blive ved med at holde det trummerum ud som vi var havnet i. Vi var kort og godt blevet Hr og Fru Frikadelle! Al den spænding, alle grinene og den fantastiske kemi vi havde haft de sidste 13 år var stille og roligt begyndt at drukne i hverdag.

Den regnfulde sommerdag talte vi om, at alt vi foretog os var at stå op, kysse hinanden farvel, tage på arbejde, komme hjem, spise aftensmad, betale regninger og sove, for så gudhjælpemig at gøre præcis det samme dagen efter. Uge efter uge, måned efter måned. Vi så os omkring i huset.

Da børnene flyttede hjemmefra

Efter at ungerne var flyttet havde vi nu et skønt hus med 7 værelser og en dejlig have, men det føltes ligegyldigt. Der var værelser vi slet ikke kom i med mindre der skulle støvsuges og haven havde vi aldrig tid til at nyde, for når det endelig var weekend var der altid nyt ukrudt der skulle fjernes, en tagrende der skulle renses eller en græsplæne der skulle klippes, så hvad var det hele værd?

Det eneste tidspunkt vi rigtigt levede på var i vores 5 ugers ferie og de forlængede weekender vi kunne tiltuske os til at rejse i. Når vi rejste blev vi fyldt op af nye indtryk, lærerige oplevelser og eventyr. Ting og minder vi kunne tage med os hjem, så vi kunne klare os til næste gang vi kunne komme afsted. Var det et liv at leve? For vores vedkommende var svaret nej. Der måtte simpelthen være mere…

Huset blev solgt og friheden ventede

Dagen efter ringede vi til ejendomsmægleren og herfra gik det stærkt. Huset blev solgt, vi sagde vores jobs op og købte en klassisk gammel Hymer autocamper. Ja faktisk nåede vi også at blive gift og holde en skøn bryllupsfest, som også fungerede som afskedsfest, for 2 dage senere, 9.april 2018, begyndte vores liv som fuldtidsrejsende. Hvilket betyder, at vi teknisk set stadig er på bryllupsrejse.

Læs videre efter galleriet

Oplevelser ud over det sædvanlige

Siden da har vi besøgt 17 lande og kørt mere end 40.000 kilometer. Helt fra starten har vores mission været, at kortlægge en masse af Europas ukendte seværdigheder, uden at have en egentlig rute. Vi møder lokalbefolkningen der hvor de bor og taler med dem om, hvad de er stolte af i området hvilket har givet os nogle oplevelser ud over det sædvanlige.

• Vi har boet på grækernes egne krystalklare perlestens-strande.
  • Været æresgæster ved en italiensk finale i bold-sporten Pilota.
  • Bagt danske boller med kokken i et hotel-køkken på Gran Canaria.
  • Håndfodret aber på Gibraltar klippen.
  • Gået i de fantastiske græske Meteora bjerge.
  • Været med til en spansk fødselsdag fuld af sang og dans.
  • Kælet med giraffer i Europas bedste dyrepark.
  • Besøgt Europas største monument, bygget af en helt almindelig mand.
  • Fået rundvisning på et privat scooter museum af en gammel hollandsk mand, som også viste sig at være manden bag flere vindende vogne i verdens største blomster-optog.
  • Arbejdet for kost og logi på et smukt, spansk stutteri.
  • Dykket med farverige fisk i Det Ægæiske Hav
  • Og meget, meget mere.

Langt de fleste nætter free-camper vi i naturen, på p-pladser, på tankstationer eller lignende. Både af økonomiske årsager, men også fordi deciderede campingpladser ikke rigtigt er noget for os.

De gange vi indlogerer os på en campingplads, er når vi skal have vasket tøj, have tid og plads til f.eks at optimere el-installationer i autocamperen eller når vi har lyst til bare at dase i en liggestol et par dage. Men aller helst vil vi free-campe.

Følelsen af at holde ind et sted efter mørkets frembrud, få en god nats søvn og slå døren op næste morgen til en udsigt fuld af fantastiske alper eller blåt hav, er ikke noget man kan købe for penge. At sidde på dørtrinnet og nyde sin morgenkaffe omgivet af noget så smukt, er for os indbegrebet af lykke.

Vi er forandret som mennesker

De sidste 3 år har også forandret os som mennesker. Helt naturligt har vi lært at geare ned og tage ting som de kommer. Vi lærte meget hurtigt at ignorere klokken og i stedet spise, sove og være aktive når det falder naturligt. Ofte ved vi slet ikke hvilken dag det er og må lige tjekke op på det hvis der er behov for at vide det.

Det uperfekte perfekte liv

En anden ting vi også har lært er, at ting ikke behøver at være perfekte, hvis bare de fungerer. Faktisk kan der være stor skønhed og megen varme i noget der er uperfekt. Vi har f.eks været vant til, at de rigtige køkken-elementer i den rigtige nuance har været vigtige, men er det ikke ligegyldigt hvis ingen kan finde ud af at lave mad? I dag vil vi langt hellere have serveret en gryderet fra et gammelt, slidt køkken, hvor maden smager som om en barmfager abuela har hældt al sin kærlighed direkte ned i gryden.

Alt i alt har vi ikke fortrudt at vi slog op med hverdagen for 3 år siden. Alt det vi har set, lært, oplevet og suget til os er noget vi ikke ville have fået på nogen anden måde. Selvfølgelig er det et spring man skal være klar til at tage og selvfølgelig har det da også nogle omkostninger.

Hvad savner vi?

Den største og mest åbenlyse er, at vi selvfølgelig savner familie og venner ind imellem, men i den forbindelse er der så også sket noget helt uventet. Når vi får besøg af dem, eller selv slår et smut forbi Danmark, er den tid vi har sammen, langt mere intens, varm og betydningsfuld. Ikke en hurtig kop kaffe presset ind imellem to andre aftaler, men derimod længere tid med meget mere indhold og værdi. Nogle gange kan man næsten fortryde at man ikke tog ud og rejse tidligere, for at få lov til at opleve dette.

Hvad fremtiden byder på

Og vi er slet ikke færdige med at rejse. Lige for tiden er vores bevægelsesfrihed dog sat på pause pga Corona, men vi har fået lov til at låne en husvogn på en spansk, solrig bjergtop mens vi venter. Så selvom længslen efter at køre ud i det blå er stor, må det siges at det er et skønt sted at slå tiden ihjel. Når vi får grønt lys igen, er planen at se det nordlige Portugal, en masse forladte byer i Spanien og Italien, samt bjergene og nationalparkerne i Nordspanien. Hvilken vej vi tager og hvor lang tid vi er om at nå dertil, ved vi ikke. Vores rejse er på ubestemt tid og uden rute, så vi vil uden tvivl støde på andre ting at udforske på vejen.

Hvis du vil følge med i vores liv og læse om de steder vi oplever, kan du bl.a finde os på Facebook her eller på vores blog her Derudover har vi skrevet en e-bog om vores 2 første år på vejen. 200 sider i farver, fuld af tanker, rejseguides, tips & tricks og smukke billeder fra vores rejse gennem Europa. Bogen kan du købe her og pengene går ubeskåret til at rejse endnu mere og skrive om alt det vi ser.

Kærlig hilsen Eva & Malthe

Flere fortællinger fra andre inspirerende mennesker finder du her.