vanlife brugt bil guide

Guide til at købe brugt bil

Da jeg købte min Volkswagen multivan, Bertha, var det mit første, helt eget, indkøb af en brugt bil. Nogensinde. Jeg havde mine teenagere med, in case der var to biler, som skulle køres hjem, og jeg havde en bilkyndig med, på telefon, og så var det ellers at følge min guide til at købe brugt bil, og se det hele igennem. Bid for bid.

På forhånd havde jeg googlet biltypen, prislejet på tilsvarende biler og læst mig til en del ting, jeg gerne ville have svar på.

Her er hvordan jeg greb det hele an, med en guide til at købe brugt bil, måske kan du bruge lidt af mine tips & tricks til dit bil-indkøb.

  • Mærk efter om bilen er kold. Helt kold. Som i, læg din hånd på motoren – kan du ikke dét, så gå igen. Bilen er, formentlig, kørt varm for at skjule eventuelle problemer.
  • Drej nøglen, uden at tænde bilen. Hvis advarselslamperne ikke tændes, før bilen startes, bør du være på vagt. De fungerer måske ikke, eller pæren, til lampen, er slet og ret fjernet, for at skjule en fejl.
  • Hold øje, med røgen, når du starter bilen. Er det en gammel bil, kan de godt ryge lidt, men hvis det er meget, ville jeg gå igen.
  • Prøvekør bilen, sluk radioen, rul vinduerne ned og åben ørerne. Lyt efter, mærk efter. Er der underlige lyde, er der rystelser i bilen, eller andet som virker underligt?
  • Kør længe nok, til at vurdere om den bliver (for) varm. Hold øje med temperaturen.
  • Tænd for varmen og/eller aircondition, virker det?
  • Accelerer hårdt. Mange gange. Aktiveres der advarselslamper? Bliver den varm? Ryger det?
  • Brems hårdt op. Så hårdt, som du ville bremse for at undgå et sammenstød. Bremser den, og gør den det lige? Er der underlige lyde, eller lamper der lyser? Er der ABS i bilen, fungerer det?
  • Kør rundt i cirkler, kan du høre klonk-lyde, raslen eller banken – hvis ja, aflever bilen og find en anden. Eller fæ et meget alvorligt prisnedslag. Husk at køre begge veje rundt.
  • Tjek gearene – er alle funktionsdygtige, er det nemt at skifte gear? Husk at bakgearet også er vigtigt.
  • Tjek håndbremsen, virker den, og virker advarselslampen om at den stadig er trukket?

Efter dette, burde bilen være godt varm, parker den og lad motoren køre, imens du tjekker alle vinduerne, seler, sæder og lignende.

  • Tjek karrosseriet.  Bunden af dørene, vindueskarmene, tagrenden, brændstofdækslet – vær specielt omhyggelig, de steder der ser fejlfrie og nymalede ud. Jeg købte min bil som værende 98 % rustfri – det viste sig at den havde fået ny maling på skærmkanterne, ovenpå dårligt lavet rustarbejde

Kører bilen stadig? Den er ikke blevet for varm, eller siger underlige lyde?

  • Sluk den, lad den stå en femten tyve minutters tid og tjek så olie og filter, vær opmærksom på om der er oliespild – spørg ind til olieskift, olieforbrug, kølervæske, tandremsskifte etc. Brug tiden på det sidste herunder.
  • Løft alle måtter i bilen, kig efter vandskader, ser der utæt ud?
  • Dokumentation! Jo mere jo bedre, det vidner om at bilen er vedligeholdt, er blevet gået efter og er serviceret. Får du at vide, af sælger, at de selv har serviceret bilen, og der derfor ikke er dokumentation, så må du forvente at personen kan give en grundig rundvisning i motoren – ellers har personen næppe selv ordnet det.

Virker alt til at være i orden? Så er det nu, at du skal i gang med mavefornemmelsen, føles det godt, er bilen det du håbede på, drømmer om og regnede med?

Vær realistisk, hvad kan du forvente i forhold til det budget du har? Er en bil med skønhedsfejl, men god mekanisk stand, bedre end en bil i dårlig mekanisk stand, men shinet flot op? Hvad er vigtigt for dig, hvad er din pris og er du forberedt på at gamle biler, oftest, kommer med overraskelser?

Hvis du ikke føler dig tryg, ved egen vurdering, så få bilen gået igennem af et værksted, før du køber den. Når du handler bil, privat, køber du den som beset – der er altså ingen fortrydelsesret.

Husk også at tjekke følgende:

  • Pant i bilen – du kan risikere at hæfte for det hvis du køber en bil med pant i.
  • Ejerskabet af bilen, se billede ID på sælgeren.
  • Synsrapporter, kilometertal etcetera kan tjekkes her!

NU skal du til at handle, prisen er alene vejledende, og har du fundet uoplyste fejl og mangler, som du godt kan leve med, så brug dem til en rask forhandling – Bertha er, for eksempel, købt til 20.000 kr mindre end sælgeren forlangte, og jeg fik en del ekstra tilbehør med i handlen.

Lad være med at lade dig presse, sæt en maks pris og gå din vej hvis sælger kræver mere end du er villig til at betale. Der er mange biler derude. Du skal nok nå det.

MEN har du nu købt bilen, ja så er der blot at sige stort tillykke med din bil, jeg håber den viser sig at være et vidunderligt køb, at den vil bringe dig på mange eventyr og at turene til mekanikeren bliver få.

Jeg håber du kan bruge denne guide til brugt bil.

Forrige indlæg Næste indlæg

2 Kommentarer

  • Reply Laura 23. februar 2021 at 21:49

    Hej,
    Først og fremmest – hvor er det spændende at følge med i din rejse! Det er så magisk!
    Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, du kan hjælpe mig med. Min kæreste og jeg er på udkig efter en van mhp. at skulle roadtripe i Europa. MEN det er sørme ikke meget man kan opstøve her i DK (til fornuftige priser). Jeg læste et sted, at du havde købt din VW t4 i Tyskland. Var det en bøvlet proces og havde du spekulationer ved at købe din van i Tyskland frem for DK?

    Glæder mig til at høre fra dig!

    Vh Laura

    • Reply Ayo 12. maj 2021 at 14:29

      Hej Laura, jeg er virkelig ked af jeg ikke har fået svaret dig tidligere, og jeg håber I har fundet svar et andet sted i mellemtiden. Kh Ayo

    Skriv en kommentar