Karmann Dexter

Rejsen til Irland

//Reklame

Torsdag eftermiddag hentede jeg Karmann’en og rejsen til Irland begyndte. Sådan føltes det i hvert fald, også selvom jeg i allerførste omgang blot skulle flytte ind. Der blev sagt far-vel og på gensyn, før end jeg kørte til Odense. Her skulle jeg sige hej til en lungemediciner og proviantere medicin til rejsen lørdag morgen.

Efter en times tid, på OUH, var jeg afsted mod den dansk-tyske grænse hvor frokosten blev indtaget på en rasteplads. Herefter kørte jeg videre mod min første egentlige destination; nemlig Holland og de mange blomstrende tulipaner. De sidste tre år, har jeg hvert år drømt om at se tulipanmarkerne i Holland, men hver gang er noget kommet i vejen.

Det første år, hvor jeg havde folkevognen, ankom corona som en altødelæggende vejtromle lige før jeg skulle afsted. Min tur blev i stedet konverteret til et år i Danmark. Sidste år var caradoen forsinket, på grund af selvsamme corona, og da jeg endelig kom afsted var tulipanerne for længst høstet. I stedet kørte jeg direkte mod øst via Sverige og Polen. I år skulle det altså være, og med planer om eurotunnel fra Frankrig virkede det som en overkommelig vej, at køre via Holland.

Du kan læse mere om den camper jeg kører i, ved at trykke her!

Tulipaner i Holland

Turen går til Newcastle i Irland – eller gør den nu også dét?

Undervejs, på turen til Holland, begyndte jeg at gen-undersøge ruterne og i et øjebliks, hvad jeg troede det var, klarsyn googlede jeg Amsterdam til Newcastle. Beslutningen derfra gik hurtigt, jeg købte en billet fra Ijmuiden til Newcastle. Som i Newcastle, Irland. Eller, det var i hvert fald det jeg troede.

Jeg undrede mig godt nok lidt, tidligere googlinger har nemlig kun vist ruter på +40 timer, men jeg lod mig hurtigt forblænde af den tilsyneladende hurtige og særdeles nemme overfart. I stedet for at stå op, og være på vej i land i Nord Irland, var jeg nu på vej i land i Newcastle. I England. Heldigvis er der ikke langt fra Newcastle til Stranraer, cirka 3 timers kørsel, og derfra går en færge direkte til Belfast.

Den lille hyggelige omvej, som jeg har valgt at betragte det som, betyder at jeg allerede har været i de lande jeg har planlagt at besøge. Fra Danmark via Tyskland til Holland, fra Holland til England via Skotland og videre til Irland. Det var hurtigt klaret. Faktisk tog det lige lidt under et 2 døgn. Til gengæld blev det også ret dyrt på grund af min lille fejl. Men sådan går det, og til gengæld glæder jeg mig nu ekstra meget til at skulle retur til Skotland – for hold op hvor er der smukt.

Økonomi på rejsen til Irland

Regnestykket ser, indtil videre, sådan her ud:

  • Færge Holland – Newcastle: Autocamper under 6 meter & under 3 meters højde. Inklusive indvendig kahyt til 1 person: 2700 dkr.
  • Diesel fra torsdag til og med tirsdag: 2400 dkr.
  • Mad på færgen: 158 dkr.
  • Overnatning ved sandbankerne: 112,5 dkr.
  • Færge Stranraer-Belfast: 1191,59 dkr.
  • Indkøb af diverse: 434,78 dkr.

På bundlinjen: med de dieselpriser der er i øjeblikket, tvivler jeg på, at det ville ha været den store besparelse at tage eurotunnel eller anden færge, da kørslen ville ha været mere. (Folkestone til Fishguard: 521 km versus Newcastle til Stranraer: 158 km). Dertil kommer også kørsel fra Amsterdam til Coquelles på 370 km. Alt i alt, jeg har lært at tjekke bedre til næste gang og fået en fin tur og oplevelse ud af det, allerede før jeg rammer Irland, så det er ikke noget der kommer til at holde mig søvnløs, ka jeg godt afsløre.

Overnatning på rejsen

Fricamping er nærmest mit mellemnavn, jeg elsker det af så mange årsager. Frihed, stilhed, udsigt og så er der selvfølgelig også økonomien i det. Mit budget er ikke det største, hvilket betyder at jeg er nødt til at tænke mig grundigt om, før end jeg bruger 250 dkr på en enkelt overnatning. Hverdagen skal hænge sammen – jeg brokker mig ikke, men jeg forsøger at fricampe mest muligt og bruger så pengene på Diesel i stedet. Og god mad og lækker vin. Dét er min priotering, og mulighederne for hvad vi hver især ønsker er nærmest uendelige. Find din vej, gør det med omtanke for andre og lev så livet så godt som det er dig muligt.

  • Zaandvoort, 68 Boulevard Barnaart

Her parkerer du direkte til havet på den ene side og til vej på den anden. Når det blæser, blæser det meget. Her er ingen læ, udover de kæmpestore autocampere, og så er det en fordel med en lille camper som Karmann’en der snilt står i læ ved dem. 😉 For at betale skal du lidt hen ad vejen, over den og ind på campingpladsen. Dette kan også gøres i bil. Her er ingen faciliteter, udover en skraldespand. Der er dog flere som lige lader deres spildevand (og tilmed en enkelt med bus-toilet) sive ud. Det er klamt for den næste der skal holde der. Så don’t.

  • Killantringan Lighthouse

Killantringan fyrtårn er beliggende nær Portpatrick i Dumfries og Galloway, sydvest for Skotland. Fyrtårnet blev sat i drift i 1900. Vejen derned er meget smal, og igen måtte jeg prise mig lykkelig for at køre i en van. Det giver lige lidt ekstra centimeter at gøre med. Cirka 500 meter fra Fyrtårnet er der et mindre plateau hvor der kan holdes, vi endte med at holde 3 vans for natten.

For alternativer til overnatning, kan du se mere på kortet herunder ved at trykke på de forskellige destinationsknapper.

Læs videre under kortet

Noget om at rejse alene på langfart

Siden min sidste længere rejse, som du kan læse mere om her, er I kommet mange nye til. Velkommen til, jeg håber I får glæde af at læse med. Ét af de spørgsmål der ofte går igen, er om ikke jeg er bange for at køre og overnatte alene. Det er jeg ikke, faktisk meget langt fra, jeg har forberedt mig grundigt, afstemt egne forventninger og tager altid mine forbehold for eventualiteter. Det har jeg skrevet en del om tidligere, men her er et lille uddrag af det.

Jeg har, for længe siden besluttet, at bliver jeg en dag overfaldet, forulempet eller på anden måde udsat, så forsvarer jeg mig med det jeg kan og det jeg har. Det er et valg. Og jeg har truffet det meget bevidst. Det betyder også, at jeg er forberedt, og føler mig godt tilpas med at være det. Måske er det anderledes for dig, men her er i hvert fald lidt af de tips jeg bruger for at have gode, sikre roadtrips. Èn ting er sikkert: du skal ikke være bange!

Føles det sikkert?

  • Følg din intuition, mærk efter i maven, føles det rigtigt at parkere her?
  • Parker med forenden rettet mod vejen, det er ikke sjovt, at skulle bakke eller manøvrere rundt i en presset situation, skulle den opstå
  • Sørg for at dit førersæde er klar til brug, ha styr på hvor dine nøgler er – på den måde kan du hurtigt komme afsted
  • Hvis din bil har en alarm, lær at aktivere den, sådan at den kan sikre opmærksomhed rettet mod din bil
  • Er du utryg ved at gå ud, for eksempel for at tisse, så sørg for at have en løsning i din bil, hvis ikke du har toilet monteret
  • Invester i en peberspray, eller en god solid hårlak eller sikrer dig på anden vis
  • Gode mørklægningsgardiner er fantastiske. På den måde kan ingen se om du er alene eller om det er tre hærdebrede rockertyper, der sidder i bilen
  • Sørg for ikke at have ting stående ude, vær klar til at køre. Pak din stol og dit bord væk efter brug
  • Lås dørene, invester i sikkerhedshasper hvis du vil have en bagklap, dør eller vinduer på klem
  • Vær opmærksom, har du dækning på din telefon eller har du et alternativ til at sende besked om hjælp? Overraskende mange steder, også i Danmark, er der ingen eller kun meget mangelfuld dækning, men der findes forskellige muligheder, en god men også ret dyr løsning er f.eks Garmin InReach
  • ekstra monteret låse på din camper – de oprindelige låse er alt for lette at bryde op
  • Husk diverse alarmer til f.eks. gas og røg. De kan redde dit liv!

Du kan læse meget mere om hvordan jeg sikrer mig i dette tidligere indlæg!

Læs mere efter galleriet

Hvordan er det nu lige med det der venstrekørsel i England og er det også sådan i Irland?

Da jeg kørte fra Holland og ombord på færgen, priste jeg mig lykkelig for at være færdig med de hollandske vejbump, de er lidt af en dræber ka jeg godt afsløre. Til gengæld har jeg nu fået rundkørsler i massevis, ja faktisk så mange at jeg er lige ved at tænke turen fra Mors mod Herning er næsten uden. Sådan til sammenligning. Altså rundkørslerne.

Anyhow, det går faktisk ret fint med det der kørsel, jeg har prøvet det før i en lille almindelig personbil på Malta. Forskellen til campervan er ikke ret stor. Heller ikke på denne front. Jeg elsker virkelig, at Fiat’en føles så behagelig at køre i, har gode køreegenskaber og i det hele taget kommer let omkring. Alle steder. Også venstre om i rundkørslerne. Jeg har placeret en lille husker på rettet med “Hold til venstre” og indtil videre, ja så har jeg ingen skrammer fået. Alt er godt.

Hvorfor til Belfast Internationale lufthavn?

På fredag kommer min veninde til Belfast og rejser med et par uger førend hun igen skal retur til Danmark og sit studie. Jeg er tilbage til juni hvor jeg rejser til Rumænien med en gruppe glade autocampister – så faktisk er der flere muligheder for at komme med på tur i år.

Ellers er der vidst blot at sige tak fordi du læste med og på gensyn herinde. Jeg kommer til at poste løbende med oplevelser, overnatningssteder, seværdigheder, mad og mange andre ting fra fuldtidsrejselivet. Er der noget du specifikt drømmer om, at høre mere om, så efterlad gerne en kommentar omkring det 🙂

Hilsen

Ayo

Du kan se en lille video her, den er fra indflytningen i Karmann’en og handler også lidt om de ekstra ting der er i den. Tryk her

Forrige indlæg Næste indlæg

2 Kommentarer

  • Reply Knud Theut 6. april 2022 at 16:15

    Tak for post..glad for at kunne følge dig..
    (Vi ses nok et eller andet sted…)
    God tur videre…
    PS: godt det ikke var en flybillet til den forkerte destination!

    • Reply Ayo Hansen 6. april 2022 at 16:20

      Det håber jeg vi gør – og helt enig, en flybillet til den gale destination ville være træls 🙂 God tur til dig også

    Skriv en kommentar