Van life Lapland Sverige

Guide til Lapland om vinteren & hvad det koster?

//Reklame

Vinter van life er noget helt særligt, og jeg har nu tilbragt min anden vinter som fuldtids-rejsende på hjul og er netop gået ind i mit tredje år som fuldtidsrejsende – tiden går stærkt når man hygger sig. Første vinter var en kold omgang; jeg boede i en ældgammel folkevogn, fyret gik i stykker, der var absolut ingen isolering og hver gang jeg skulle på toilettet var jeg nødt til at gå ud af bilen for at komme det. Denne min anden vinter har været noget mere behagelig. Varmen har virket upåklageligt og toilettet har været i bilen – ligesom alt andet har haft sin plads og været let tilgængeligt i caradoen – også under vinterens tur til Lapland.

Når alt dette er sagt, så er der noget ganske særligt over at åbne døren og træde ud i nyfalden sne. Jeg har længe haft lyst til at udforske en mere kold vinter, end den Danmark kan præstere og derfor var det helt oplagt at dreje caradoen mod det nordligste Sverige og et mere arktisk klima i Lapland. Jeg pakkede derfor bilen, hentede ekstra grej hos SpejderGEAR, fik skiftet dæk og var hos AutoCamp i Låsby og så var jeg på vej mod et Laplandsk vintereventyr med temperaturer helt ned til minus 36 grader.

Her oplevede jeg blandt andet det smukkeste nordlys, vidunderlige vinterlandskaber, frosne rør i vognen og isslag så voldsomt at vi var nødt til at holde stille flere dage – alt sammen har jeg nu samlet i denne guide til et vinter van life med tips & tricks sådan at du kan undgå de værste faldgruber.

Lapland, Sverige, natur og dyreliv

Vinter kørsel i Lapland

  • Invester i ordentlige vinterdæk! I en del lande er det ikke alene påkrævet med ordentlige vinterdæk – det er også ganske dumt at forsøge sig uden. Så don’t. Kig efter dæk der er mærket med 3 bjergtoppe, snefnug og 3PMSF. De er beregnet til og testet i koldt vejr og sne. Jeg kører med Michelin Alpin 6 dæk, som er den nyeste generation af virkelig gode dæk. Det er et dæk udviklet specifikt til vanskelige vej forhold med sne og isglatte veje. Jeg har kun godt at sige om dækkene, efter mere end 5000 kilometers tur-retur til Abisko området i Lapland i det nordligste Sverige.
  • Ud over gode vinterdæk på camperen, eller vogntoget med campingvogn, bør du også medbringe snekæder om vinteren, hvis du kører på skiferie, til Lapland eller andre områder med megen sne og meget mere vinter end vi oplever i Danmark. Øv dig hjemmefra, det kan være vanskeligt at montere snekæder de første gange, og det gør det sjældent nemmere at det fryser minus 20 grader eller foregår i mørke. Hvis du på forhånd har øvet dig, og derfor ved hvordan de skal monteres, er alt bare lidt nemmere når du står i en måske lidt presset situation og skal gøre det for alvor.
Snelandskab i Lapland med hængekøje og carado campervan

Fri-camping i Lapland

At rejse om vinteren, kræver lidt mere end om sommeren hvor alle veje og parkeringspladser er farbare. Du er nødt til at være realistisk, der er mange smukke skovveje på Park4Night’s kort – men virkeligheden er, at når du endelig når frem er vejen ofte ufarbar, tillukket af en meter sne eller f.eks. spærret af et væltet træ. Velkommen til Lapland.

  • Størstedelen af året forsøger jeg altid at holde i læ, parkere sådan at jeg får skygge og til hver en tid kan køre hurtigt fra stedet, skulle uheldet være ude. Men om vinteren er der helt andre parametre som gør sig gældende; her skal tænkes på snemasser, bjergpas der kan lukkes, snerydningskøretøjer der kan blokere for udkørsel fra småveje med det de skraber sammen – vær realistisk i din planlægning af en overnatning, det er ikke altid det smukkeste sted er det sikreste.
  • Pas på laviner og/eller sneskred hvis du fri-camper som vi oftest gør det. I sommers da jeg var i Rumænien måtte jeg stå op og flytte bilen midt om natten, da jeg kunne høre stenene vælte ned omkring mig. Ikke det bedste minde fra den tur, men måske det mest lærerige?
  • Parker din camper i gear og drop håndbremsen. Det er virkelig, virkelig træls at skulle køre og så er bremsen ganske enkelt frosset fast.
Bål i arktisk klima i lapland.

Parkering i ski-områder

  • Hvis du overnatter ved et skisportssted, og det sner i løbet af natten, bør du forberede dig på en tidlig morgenvækning af snerydderne – og er du venlig så rykker du din bil til et sted der allerede ér ryddet sådan at de også kan rydde der hvor du har holdt om natten.
  • Og meget apropos sne, hvis du har overnattet et lidt sketchy sted, f.eks. på en parkeringsplads foran en fabrik eller lignende, så stå op og fjern sneen fra bilen – på den måde ser det lidt mere ud som om du lige er ankommet.
  • Tænk over hvordan du parkerer, om vinteren er der ofte endnu mindre plads til parkering end der er om sommeren. Der bliver ryddet færre pladser men med omtanke er der fin plads til alle – også nord på.  

Forbered dig på at sidde fast i Lapland

  • Husk en skovl! Har du god plads så ta en sneskovl med i stedet, det fungerer meget bedre i praksis. Du sidder formentlig ikke fast på vejen, hvis du har investeret i de gode dæk, snekæder og tænkt over hvor du parkerer, men det sker at der falder meget sne i løbet af natten eller måske er du nødt til at skovle et område fri for overhovedet at have et sted at holde for natten – en sneskovl er en god ting at medbringe.
  • Skulle uheldet være ude, er det her dine vigtigste ting at have pakket i bilen: Sneskovl, snekæder, slæbetov, tov med skralde så du eventuelt kan trække dig fri ved hjælp af et træ eller lignende. Men ved du hvad du også kan bruge?
  • Dørmåtten! Der findes en type dørmåtte lavet af kokos, de stikker, kradser og sviner tilmed også – til gengæld kan de få bilen fri ved at du placerer dørmåtten under hjulet og på den måde skaber et fast underlag.

Hold varmen

Lad være med at fyre for fuglene! Hvis du, ligesom os, gerne vil afsted om vinteren så bør du tænke på isoleringen af din bil. Specielt hvis du gerne vil køre til Lapland hvor det ofte fryser mere end 20 grader – døgnet rundt. Og selvom færdigbyggede campere er isoleret fra fabrikkens side, kan du med fordel efterisolere lidt rundt omkring. Et sted vi har haft gavn af det, er i bagdørene.

  • Jeg har brugt tykke, bløde lammeskind på gulvene i caradoen. Dette har virket ret fint sammen med varme hjemmesko fra Gumbies Danmark.
  • En ekstra dyne har jeg haft placeret over instrumentbrættet hver gang jeg har parkeret – det har virkelig gjort en kæmpe forskel.
  • Isoleringsmåtter til vinduerne er et must, men i øjeblikket er de i restordre mange steder og jeg kørte derfor afsted uden. Det gik heldigvis fint, men der er ingen tvivl om at varmeforbruget mindskes betragteligt med dem – af samme grund har jeg allerede nu, til den nye Karmann Dexter, fået bestilt dem hjem så jeg er klar til næste vinter.
  • jeg har stoppet lidt af den træk der kommer via gasrummet med et uldtæppe.
  • Det største varmetab sker gennem vinduer og tagluger, derfor kan man med fordel isolere dem med termomåtter.

Hvad varmer du op med?

Uden varme i camperen ville turen til Lapland have været et sandt mareridt. Caradoen har gasvarme og det har fungeret rigtig fint på turen, om end det har været en dyr fornøjelse – det kan du læse mere om længere nede i indlægget.

Hvis du som jeg har gasvarme kan du bestille en adapter til dine gasflasker her. Husk at gøre det på forhånd, da du ikke kan købe adapteren i Sverige. Med adapteren kan du nu bytte dine danske flasker til svenske i Sverige og med adapteren let og bekvemt få varme. Du kan læse mere om ordningen her hvor du også kan se hvor du kan bytte dine flasker henne.

Du bør være opmærksom på, at der i Sverige er to selskaber og det er ikke alle steder de forhandler samme type flasker – hvilket betyder du kan risikere at stå i Abisko uden gas…. Yes, det var præcis hvad jeg gjorde. Minus 20 grader og ingen gas fordi forhandleren ikke ville acceptere vores svenske flasker. Jeg måtte derfor køre en time derfra for at få nye flasker – og alt endte heldigvis godt. Jeg havde forberedt mig på den slags, ved at have gode soveposer med, just in case, jeg løb tør for gas (hvilket jeg jo så gjorde), sad fast i en snedrive eller noget andet uforudsigeligt der kunne kræve jeg fandt alternativ varme. Jeg har haft de her soveposer med som jeg har købt (og betalt!) hos SpejderGEAR. Denne og denne.

Hvordan får du vand?

Fyld vand på hver gang du har muligheden – men på samme tid, lad være med at fylde helt op, medmindre du er sikker på den ikke kan fryse til.

  • De fleste steder har lukket for vandet, alt fryser til, men du kan være heldig at få lov at hente en vandkande fuld på tankstationerne undervejs.
  • I caradoen er friskvands tanken indvendigt og den har haft det lunt og godt hele vejen, til gengæld har spildevandstanken været under vognen og det har været frosset til sådan at den ikke kunne åbnes eller tømmes men man stadig kunne høre det skvulpe rundt derinde. Dette har jeg været meget opmærksom på under turen, da jeg – selvfølgelig – ikke ønskede at springe rørene eller andet i bilen.
  • Jeg har holdt temperaturen højt inde i bilen, sørget for at der har været åbent ind til alle de steder der kunne (skabe, låger, skuffer der fører ind til rørene som oftest er gemt inde under f.eks. sæder og seng). Enkelte dage var der så koldt at bekymringen for bundfrosne rør afgjorde det og caradoen blev derfor tømt for vand og vandkanden kom i brug. Livet i Lapland er noget helt, helt andet end en kold vinterdag i Danmark.
  • Rørene har været frosset til, ikke bundfrosne, men i propper som har kunnet løsnes med varmt vand fra hanen, men det er virkelig noget du bør være opmærksom på – døgnet rundt.
Ayo Hansen, Lapland, sne, vinterlandskab, natur, outdoor, friluftsliv

Og hvad med spildevand?

  • Spildevand er næsten en historie for sig, finder du et sted med muligheden for at tømme – og det ikke er frosset til underneden på din bil – så tøm. Der er (meget) langt mellem mulighederne om vinteren så måske må du ha gang i en spand eller opvaskebalje og tømme ud på den måde – det kan sagtens lade sig gøre.
  • Vær super opmærksom på mængden i din spildevandstank. Er den fyldt risikerer du den springer hvis det fryser til – og det går langt hurtigere end du tror! Omvendt, er der meget i den er det vanskeligere for den at bundfryse – omvendt, er der kun få liter i den fryser den til hurtigt men du risikerer formentlig ikke en sprunget tank. Jeg har kørt med maks 50 % fyldt og tømt ud hver gang jeg har kunnet gøre det (ikke ret ofte, da selve åbningsmekanismen frøs til).
  • Stil en opvaskebalje nedenunder afløbet, åben det kun lidt, på den måde står det og drypper og holder rørene fri i løbet af natten.

Har du strøm nok eller er du afhængig af pladser i Lapland?

Det kræver ganske enkelt mere strøm nord på end det gør under en mild vinter i Danmark. Uanset om du har gas eller oliefyr bruger det strøm – og varmen er tændt døgnet rundt. Køleskab, vandpumpe, lys til de virkelig mange mørke timer – alt sammen kræver strøm. Vær forberedt på dette så ikke du ender med at sidde i mørke eller fryse halvdelen af tiden.

  • I caradoen lader batterierne så snart jeg kører, dette er enormt vigtigt, måske særligt nordpå hvor solen står meget lavt på himlen og i øvrigt kun er til stede i omkring tre timer. På en virkelig god dag.
  • Husk et langt kabel hvis du skal ind og have strøm på. Jeg har holdt et sted hvor jeg ikke kunne køre hen til standeren da der lå en kæmpe bunke sammenkørt sne, et andet sted længere sydpå, kunne jeg ikke køre ind da græsplænen stod under vand. 25 meter er et godt bud på en fornuftig ledningslængde.
  • Har du solceller så hold dem fri for sne sådan at du, måske, måske ikke, kan få glæde af det minimum af sol der måtte være.

Hvad koster det?

Jo længere nordpå du kommer, jo dyrere bliver det. Fødevarer, gas, diesel – alt sammen får lige et nyk opad på prislisten.

Overnatning har kostet mellem 245 svenske kroner og 410 svenske kroner pr. døgn inkl. strøm.

Gasombytning har kostet mellem 1000 og 1200 svenske kroner for to flasker.

Diesel priserne har været omkring 21,5 svenske kroner pr liter.

Madvarer har været tilsvarende norske og grønlandske priser længst mod nord, ét æble kunne f.eks erhverves for den nette sum a 18 svenske kroner omvendt kunne elgkød købes for 45 svenske kroner kiloet. Mit bedste råd er; køb ind før du kører langt mod nord og vær forberedt på de høje priser.

Caradoen har jeg tilmeldt nummerpladebetaling, det giver mig en fin pris på 700 dkr over Øresund, for en retur – du kan læse mere her! Over Storebælt koster det 194 dkr pr tur – du kan læse mere her!

Jeg har kørt lige omkring 5500 kilometer på turen, og kørte kystvejen op og Indlandsvejen ned. Utroligt smuk tur, jeg vil dog anbefale mere end de to uger jeg havde til turen – det er meget kørsel på den tid, specielt med tanke på at vejene ofte er sne-og isglatte selvom de er ryddet for det værste.

Ishotel i Jukkasjärvi

Vintermarkedet i Jokkmokk var i år aflyst, eller i hvert fald ændret til en online version, og derfor kørte jeg ret hurtigt derigennem for at komme videre. I stedet brugte jeg megen tid længere mod nord, her besøgte jeg Ishotellet i Jukkasjärvi. Hvert år opbygges ishotellet og fra december til omkring april kan det opleves som dag-turist eller man kan vælge en overnatning i ét af de mange udsmykkede værelser.

Hotellet kan besøges uden overnatning, det og meget mere kan du kan læse mere via deres egen hjemmeside Ishotellet her.

Det miljøvenlige Spahotel i Kiruna

I Kiruna fandt jeg en vidunderlig stellplads ved Camp Ripan, som er et spa-hotel med både campingplads, hytter og hotelværelser. Lige noget for mig! Jeg mener, hvem vil ikke gerne sidde i en dampende varm spa og nyde udsigten til den stjerneklare nat – og måske, tilmed, nordlys dansende over himlen?

Overnatning i camper eller med campingvogn koster fra 300 svenske kroner pr døgn, dette er inklusive strøm, adgang til bad, køkkenarealer mm. Uden sammenligning var dette sted det bedste jeg overnattede på turen, varmt bad, sauna og nemt at køre både til og fra, venligt personale og mulighed for tilkøb af spa-ophold. Du kan læse mere om camping området her!

Aurora spa

Aurora spa er en oplevelse for sig, her er naturen tænkt med ind. Sten, træ og vand. Smukke naturlige materialer og former. Forskellige typer saunaer, temperaturer og bade. Kontrasterne er dét der går igen her i Lapland, uanset om det er inde i spaen eller ude i naturen. Overnatter du på stedet koster en spa-oplevelse 395 svenske kroner for 2 timer inkluderet håndklæder, økologiske produkter, te, vand, frugt og badekåbe. Jeg glæder mig til at skulle tilbage dertil når vinteren igen rammer. Noget andet, som jeg virkelig blev glad for at læse, er den miljøbevidste tilgang Camp Ripan og spaeen har til stedet, både på kort og lang bane. Det kan du læse mere om på deres hjemmeside.

Abisko Guesthouse Lapland

Jeg kørte fra Kiruna og Aurora spa for at komme endnu længere ind i Lapland. Jeg kørte efter Abisko da jeg havde læst at dét er et af verdens absolut bedste steder at se nordlys – og det var i virkeligheden dét jeg var kørt de mange tusinder af kilometer for at opleve.

Da jeg drejede ud fra Camp Ripan var vejret godt, solen stod lavt på himlen men skinnede smukt mod mig. Alt var godt og jeg begyndte turen på de isglatte veje. Da jeg ankom til Abisko cirka halvanden time senere kørte jeg til Abisko turiststation, men der var ikke meget information at få.

Abisko er mere et område end det er en by, og så er det en stor smuk nationalpark. I nationalparken er det forbudt at overnatte i camper og de få steder der var oplistet på Park4Night var lukket ned. Efterhånden som vejret ændrede sig blev vi mere bevidste om, at vi skulle finde et sted at overnatte lovligt eller også var vi nødt til at køre turen tilbage. Heldigvis fandt vi Abisko Guesthouse, som også arrangerer fantastiske ture i området, og da jeg spurgte om der mon kunne købe en overnatning fik jeg blot lov at slå mig ned på parkeringspladsen.

Her deltog jeg i en skøn middag med lokale specialiteter og kørte afsted ud i vildmarken for at finde et godt sted at se nordlys på, imens jeg fik en masse gode tips til selv at gøre det efter de følgende dage. Men mine planer blev ændret lidt, for da jeg dagen efter talte med ejeren af stedet, fik jeg at vide jeg skulle blive. Der var storm på vej. Som timerne skred frem, blev parkeringspladsen tømt for biler, mennesker og snescootere – alt blev omrokeret, jeg fik også besked på at parkere ovre i læ af en container og på den måde forberedte de 80 fastboende i Abisko sig på storm. Jeg havde måske egentlig forestillet mig, at det var en storm som vi kender det – bare med sne – men nej, det vi ventede på var en vild vind og is. Rigtig meget is!

Da jeg sidst på aftenen åbnede døren og trådte ud, skøjtede jeg rundt. Det samme skete om morgenen hvor jeg gled mere end gik. Jeg forstod nu, hvorfor alle bilerne holdt stille og hvorfor der var totalt mennesketomt. Det var umuligt at stå fast. Selv de fastboende droppede at køre i det her vejr, og de har ellers gedigne dæk med spikes. Et døgn senere var alt igen til normalen, glat men ikke for glat, koldt men ikke for koldt med de – 35 grader og jeg kunne igen fortsætte turen, efter at ha takket og sagt på gensyn til de fantastiske værter.

Jeg har oplevet så mange fantastiske stunder, så mange smukke områder og mødt de skønneste mennesker på turen – jeg er slet ikke færdige med at udforske alt dét der er i norden om vinteren.

Kom med Home is where I park på tur

Som noget nyt er ´Home is where I park´ begyndt at arrangere guidede autocamper ture, til sommer har vi for eksempel en tur til Rumænien – du kan læse mere her! – Send en mail ved interesse, på ayo(a)homeiswhereipark.dk, eller brug kontaktformularen her! eller kom forbi til Åbent hus hos Autocamp den 5 & 6 marts 2022 mellem 10 & 16 til en snak.

Har du spørgsmål, ris eller ros, er du – som altid – velkommen til at skrive en kommentar. Tusind tak for at læse med – håber du kan bruge det.

Kh

Ayo

Forrige indlæg Næste indlæg

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar