Ãnglaholm, mad, food

Änglaholm, nordvestlige Skåne

Min datter og jeg har været på en forlænget weekend i Skåne, nærmere bestemt den nodvestlige del omkring den fineste by, Änglaholm, der er fyldt med charmerende gamle huse, skønne butikker og fantastiske spisesteder. Alt sammen under halvanden times kørsel fra København.

annonce – turen er blevet til i et samarbejde, hvorfor indlægget indeholder sponsoreret indhold, ord & holdninger er dog, som altid, mine egne.

Planlæg din egen tur til Skåne

Dag 1

Fra København til vores første bestemmelsessted, Klitterhus Havsbadshotel, er der blot 122 kilometer, hvis du kører via Øresundsbroen. En smuk køretur, hvis du fjerner motorvejen fra din GPS, og kører af de mindre veje og nyder naturen undervejs. Kører du i stedet via Helsingør, og tager færgen, er der blot 93 kilometers kørsel.

Overnatning

Klitterhus Havsbadshotel – det fineste hotel med en smuk original byggestil. I 30’erne og 40’erne gik de lokale fra Änglaholm hertil for at spise om søndagen og om aftenen blev der danset og mange kunstnere har gennem tidens løb underholdt her ved havet. Du kan læse mere om stedets historie via linket.

Det er ikke ofte jeg er på hotel, nu da jeg jo næsten altid har mit eget rullende hotelværelse med mig, men hvor er det skønt når det sker. Jeg elsker tidsperioden hotellet er fra, og at det er renoveret med sådan en stor omtanke for tiden på samme tid som alle moderne bekvemmeligheder er til stede. En vidunderlig oplevelse hvor du kan få lov at vågne til lyden af bølgerne der slår mod bredden – jeg forestiller mig, at stedet også må være ret spektakulært i en heftig efterårsstorm og har allerede planlagt at skulle retur sammen med en jeg kender der virkelig også elsker den tidsera.

Restauranten på Klitterhus Havsbadshotel

Det er jo ingen hemmelighed, at jeg er ret glad for mad, så det var en dejlig overraskelse med den fremragende mad på hotellet. Vi nød maden i den smukke restaurant med udsigt til havet.

Vejbystrand & Strandhugget

Dag 2

Efter en dejlig morgenmad på Klitterhus, kørte vi via Änglaholm til Vejbystrand Havn. Det er en køretur på bare 16 kilometer, hvilket giver dig god tid til at nyde naturen, byen og den gode stemning.
På Vejbystrand havn finder du en fin lille autocamper parkering, med plads til 4 campere og udsigt til den lille havn. Men hvad der i virkeligheden nok er det største plus, er at det fantastisk hyggelige spisested Strandhugget der er placeret lige overfor parkeringen – her er altså ingen undskyldninger for ikke at nyde både god mad og et glas vin, eller tre, for du behøver ikke at køre videre efterfølgende. Jeg elsker seriøst overnatning på den måde, og fik især smag for det på min tur rundt i Irland, England & Skotland i foråret hvor pubberne rigtig tit har mulighed for overnatning efter et måltid mad – du kan læse mere her.

En helt særlig ting, ved Strandhugget, er deres bæredygtige profil – lokale råvarer, rigtig madlavning uden en helt masse dikkedarer. Og smagen, oh la la, smagen er såmænd grund nok til at kigge forbi Strandhugget – men er du heldig, får du den smukkeste solnedgang som bonus.

Frokost & en vandretur

Før vi kørte fra Änglaholm, på dag 2, hentede vi de lækreste frokostsalater med friske rejser hos Ostbutikken i Änglaholm – den butik er virkelig et must-see hvis du er på de her kanter. Oste, vine, delikatesser og altså også de skønneste salater til en nem frokost.

De laver picknick kurve, salater, charcuteri planker og meget mere – kig forbi deres hjemmeside for at se det skønne udvalg. Virkelig en stor anbefaling her fra!

Vi tog frokosten med os ud til Vejbystrand hvor vi parkerede Karmann’en og gik en tur som vi fandt via Skåneledens vandreruter – helt genialt og noget til enhver smag, længde og masser af utrolig smuk natur. Skåneleden har mere end 1300 kilometer vandrestier inddelt i 120 sektioner – så det er bare at snørre vandreskoene og komme afsted.

Et anderledes vandrehjem

Dag 3

I Vejbystrand er der også et vandrehjem, og efter vi havde overnattet på havnen spiste vi vores morgenmad der – og det var altså lidt af en overraskelse at komme ind på vandrehjemmet.

Det føles næsten som at træde ind i et privat hjem, skoene af, hyggelig atmosfære og en skøn overdækket veranda rundt om huset. At maden så tilmed er lækker, frisk og lavet af gode lokale råvarer gør det altså ikke værre – det er alt sammen præcis den slags jeg holder allermest af, så selvom jeg var inviteret denne gang er det helt sikkert et område og sted jeg vil besøge igen.

Du kan se flere billeder og læse meget mere om Vejbystrand Vandrahem ved at trykke på linket her. Hele området omkring Änglaholm emmer af vidunderlig natur, omtanke for råvarerne og et rigt udvalg af madglade aktører der kan være med til at gøre ens ophold til noget helt særligt.

Kungsbygget Åventyrpark

Efter den skønne morgenmad kørte vi til Kungsbygget Åventyrpark, det er en køretur på omkring 40 kilometer. Her var jeg, helt ærligt, noget nervøs for højderne – men sikke en fantastisk oplevelse det var! Dét skal jeg helt sikkert gøre meget mere, det var vildt underholdende og vi kunne starte ud på ret lave banere før vi bevægede os længere op i træerne.

Ud over klatrebanerne var vi også ude at køre med Sommerrodel – tryk her for at læse mere – og det var lidt af en oplevelse. Heldigvis kan man bremse 😉 Turen ned tager lige omkring 2,30 minutter og er ikke så vild som jeg frygtede – meeeen jeg var helt klart mere til trætoppene hvorimod min datter mere var til denne. Vi havde en fest og skal helt sikkert retur – næste gang skal vi prøve ziplinen som er hele 740 meter lang og med et fald på 70 meter – det lyder genialt! Så, mangler du en sjov oplevelse så er Kungsbygget Aventyrspark altså klart en anbefaling værd – det er til alle sværhedsgrader på klatrebanerne – vi kunne sagtens ha brugt en dag mere herude mellem skovens træer.

Konklusion & Økonomi

Vi har haft nogle fantastiske dage, og jeg var så glad for at komme ud og køre lidt igen, efter en lang sommer hvor jeg har holdt meget stille de sidste måneder. Jeg har lavet en estimeret beregning på udgifter, da det er ét af de spørgsmål der altid går igen, og jeg vil helt sikkert selv have i baghovedet at det er ret overkommetligt prismæssigt at tage turen til Sverige – selvom jeg måske lidt bilder mig ind at broen er dyr (Storebælt er dyrere….).

Og så har det virkelig været en gave, sådan at kunne kombinere ophold i karmann’en og på et hotel – mest fordi jeg jo normalt er alene i min van, så nu vi var to var det ekstra skønt at kunne benytte sig af hotellet den ene nat.

Kørte kilometer fra jeg forlød København for at samle min datter op og til jeg havde afleveret hende igen: 477 km. Dertil kommer min egen kørsel fra Jylland til København: 306 km. I alt 783 km. Med et gennemsnitlig diselforbrug på 13 km pr liter giver det: 783/13 = 60,23 * 15 (estimeret diselpris)
= 903,46 kr i kørsel.

Jeg har en øresundsaftale med min pay by plate og betaler derfor 175 kr pr tur over Øresund.
På storebælt betaler jeg 194 kr pr tur over.

903,46+175+175+194 = 1447,46 dkr.

Tak fordi du læste med her til – og rigtig god tur til Skåne hvis du skal den vej.