Autocamp, carado, vanlife

Guide til Polen & Gdansk – Østeuropa del 2

//Reklame

Nu er det ikke længere om ganske få uger jeg skal afsted. Nu er det nu! Jeg sidder i Gdansk, nærmere bestemt på den lille camper park ved universitetet i Gdansk. I morgen, søndag, kører jeg videre mod sydøst. Du kan følge med her på siden, og på de sociale medier, hvor jeg undervejs kommer til at dele tanker, steder og alt muligt andet om turen. Velkommen til

Du finder del 1 her!

Siden begyndelsen af året har jeg længselsfuldt ventet på at Caradoen, som er bilen, skulle ankomme fra fabrikken i det sydøstlige Tyskland, og i sidste uge lykkedes det så endeligt. Medarbejderne hos Autocamp, på værkstedet som på kontorerne, har ydet en kæmpe indsats for at få bilen klar, hvilket jeg er dybt taknemmelig for. Jeg har udnyttet tiden godt, og mens jeg har ventet på Caradoens ankomst har jeg planlagt, googlet, talt med mennesker i både øst og vest og forsøgt at forberede mig så godt som muligt – og nu er det tid til at sætte sejl i søen og komme afsted ud over stepperne. Og det er lige præcis hvad jeg har gjort. Jeg er kommet godt afsted.

Ugen op til afrejse bød på flere interviews, tv-optagelser og mange andre spændende ting. Det har været sjovt, udfordrende og lærerigt, men også hårdt. Jeg er træt og ør, på den ret så gode måde, men jeg glæder mig til at bruge et par dage på at sove, inden alt for længe. Du kan se indslaget fra TV Midtvest her! Og på mandag (07-06-2021) kommer der også en artikel, har jeg ladet mig fortælle 🙂

Jeg er for længst færdigvaccineret, grundet mine lunger, og det betyder at jeg tør rejse. Det betyder ikke, at jeg ikke har tænkt mig at passe på. Selvfølgelig både på andre og mig selv. Det betyder også at jeg fortsat overholder gældende regler i de områder jeg bevæger mig i. Der er lande som ifølge Udenrigsministeriets side er åbne for mig, men som ikke er det for ikke-vaccinerede. Dette bør du være opmærksom på og selv undersøge, med udgangspunkt i din egen eventuelle rejse.

Ruten, på kortet nedenfor, er alene vejledende. Har du gode forslag til oplevelser undervejs, så skriv endelig en kommentar herunder. Ja også bare hvis du har et spørgsmål, mangler svar på noget eller bare har lyst. Ved at samle kommentarerne vil det, med tiden, være nemmere at holde styr på og andre vil også kunne gøre brug af dine tips og tricks – forhåbentlig ender det med en masse gode rejseråd, til Østeuropa i camper, det ville da være ret så fantastisk hvis vi på den måde kan give videre til hinanden.

Fra Hampen sø til København

Tirsdag kom en journalist og hendes fotograf fra JP for at tale med mig, artiklen kommer i løbet af næste uge så vidt jeg lige husker, og da de kørte, tømte jeg postkassen for sidste gang og trillede afsted mod Vejle. Her havde jeg et enkelt kort møde før jeg kørte videre mod København. Tirsdag aften foregik i gode venners lag – selvom der indimellem er langt mellem vi ses, føles det til stadighed som om vi altid ses, når vi ses. Det er noget af dét jeg elsker, ved at have kendt dem livet igennem.

Onsdag var jeg velankommet til København og kørte blandt andet forbi SpejderGEAR og Stylistuniverset. Der blev provianteret lutter lækre sager, både i form af grej og af kjoler – jeg glæder mig til at vise jer det hele undervejs på turen. Først på aftenen kørte jeg ud til Københavns Autocamper Park ude ved Nordhavn på Oceanvej. Det syner ikke af meget, og er heller ikke andet end en parkeringsplads – men det er sådan set også alt der behøves jo. Der er strøm, mulighed for vand og tømning, man holder plant og værterne er utroligt søde og imødekommende. Autocamper Parken er fredelig, der er udsigt til vand, blå himmel og et større naturområde er ved at blive anlagt – i fremtiden bliver det med udsigt til en grøn oase at holde dér, ganske tæt ved alt det der er værd at opleve i byen. Jeg kommer i hvert fald til at bruge det igen næste gang jeg skal til København.

AFREJSE TIL POLEN

Fra København gik turen torsdag morgen til Ystad. Her mødtes jeg med fantastisk behagelige Mire, der kommer fra Polen. Vi drak kaffe, talte om landet, udviklingen, mulighederne og fik sparket lidt dæk. Vanlife når det er bedst. Det var sådan en fin formiddag vi havde, før end han drejede mod Lund og jeg mod færgen til Polen.

Du kan læse mere om mit møde med Mirek her!

Efter et par dage i København, med gode overnatninger hos Københavns Autocamper park kørte jeg til Ystad for at mødes med Mirek. Jeg havde bestilt færge fra Ystad, hvilket er både en let og økonomisk måde at komme til Polen på. Sejlturen var rigtig fin, den største udfordring var at jeg skulle bakke en del og blev dirigeret af en polak der kun talte polsk. Nordmanden, der kørte foran mig, og jeg blev ret hurtigt enige om at det da var en ret munter start på et polsk eventyr – og det hele gik jo heldigvis ret fint, selvom det var med bankende hjerte og store fagter at vi kom helskindet fra færgen igen. En oplevelse rigere – og nu lidt mindre bekymret for at bakke i bilen, så alt er sådan set ganske godt.

Et sted mellem Ystad og Swinoujscie listede jeg mig ned ad trappen, forbi den nærmest forstenede steward der stod ved trappen, og fortsatte min flugt fra mundbind, glohed varme og uendeligt mange lastbilchauffører. Ned ad trapperne, med det bløde gulvtæppe gik det, til jeg nåede dæk 8. Her åbnede jeg forsigtigt døren og trådte ud mellem de sammenpressede lastbiler og fandt vej til bagenden af skibet hvor Caradoen stod midt i solskinnet og så godt ud, på det åbne dæk.

Gdansk, pige, leg, Polen, rejse, vanlife, campervan,
Sæbebobler må der til!

Der står godt nok at man ikke må være på det lukkede bildæk under overfarten, og da jeg forsøgte mig på engelsk fik jeg et polsk svar retur og konkluderede at jeg jo, ret beset, ikke var på det lukkede dæk. Senere kunne jeg da også konstatere at jeg langt fra var alene mellem alle lastbilerne. I Caradoens venlige indre, fik jeg mig en lur, spiste et par rugbrødsmadder med den sidste gode avokado fra fresh.land og noget hummus. Vinduet stod åben, den friske luft og skibets taktfaste rytme fra motoren førte os langsomt fremad mod målet på den anden side af det store vand.

Jeg kiggede på kortene, sammenlignede med det kort Mirek havde med til mig, og besluttede så småt hvilken retning jeg ville køre fra færgen. Ud i landet med de mange kontraster og de store drømme drevet af befolkningens ukuelige håb for en altid bedre fremtid. For at komme hertil, kørte jeg for et par dage siden fra gården ved skoven og Hampen sø med kurs mod København. Pay-by-plate sikrede mig en fin pris på 194 kroner over Storebælt og et par overnatninger i Københavns nærhed kostede også lidt. Det er en anden løsning end jeg normalt bruger, for jeg elsker at fricampe, men af praktiske årsager var det løsningen i København i denne omgang. Nu kommer det rigtig fine, i morges drejede jeg Caradoen mod Sverige under og over Øresund. Prisen for billet til PolFerries, inklusive Øresundsbroen, kostede bare 714 svenske kroner. Det er altså en pænt økonomisk løsning, på at komme nemt til Polen og undgå at holde i kø gennem Tyskland, syntes jeg.

Små 8 timer efter jeg drejede ind på færgen, kørte jeg fra den og var dermed i Swinoujscie. Oprindeligt var planen at køre til marinaen for en overnatning, da jeg var træt og klokken næsten 21, men undervejs kom jeg forbi en 24 timers parkeringsplads med en skøn blanding af husvogne, campingvogne, autocampere og et par gamle biler – det virkede som det oplagte sted, så sådan blev det. Pladsen er placeret lidt tilbagetrukket fra vejen, den er plan, der kan tømmes toilet, påfyldes vand og alt er i en fornuftig stand.

Man kører selv ind ved at trække en billet, og jeg nåede knapt at parkere før en ældre mand kom om til mig – han talte ikke hverken engelsk eller tysk, men med fagter fandt vi ud af at han ville have 20 PLN af mig (det svarer til omtrent 34 kroner) for en overnatning. Da han opdagede at jeg var alene ville han så have 20 mere – for at holde ekstra øje med bilen om natten haha! Jeg gav ham 50 (cirka 84 kroner) og vi var alle glade – og jeg fik en fremragende nats søvn. Pladsen er kameraovervåget, placeret lige ud til et lille tivoli og med en Lidl på den anden side – her var overraskende fredeligt, og så er det altså bare sjovere at placere sig dér hvis du spørger mig.

POLSKE SEVÆRDIGHEDER OG GDANSK

POLEN ER RIG PÅ SEVÆRDIGHEDER, OG KULTUR I DET HELE TAGET, HVILKET ER ÉN AF MANGE GRUNDE TIL AT JEG ELSKER AT REJSE I POLEN. LANDET HAR DA OGSÅ EN DEL STEDER PÅ UNESCOS VERDENSARVSLISTE OG DU FINDER EN RET FIN OVERSIGT HER HVOR DU OGSÅ KAN LÆSE MERE OM DE ENKELTE STEDER

Fredag vågnede jeg tidligt og da vejret var overskyet pakkede jeg hurtigt sammen, tjekkede ud fra p-pladsen og kørte afsted mod Sarbinowo. Her regnede jeg med at skulle se strandpromenaden men måtte sande at mange andre havde fået samme gode idé, og at der derfor var sort af mennesker. Jeg droppede det ret hurtigt, afviste motorveje, betalingsveje og færger i gps’en og satte den til at køre mod Gdansk i stedet. Undervejs, på kyststrækningen, er der fantastiske holdepladser med cirka 10 kilometers mellemrum – virkelig en lækker service lige i udkanten af de store skove. På samme strækning findes der også en del campingpladser, og de så alle velbesøgte ud – formentlig på grund af helligdagene her i Polen.

En helt del bumlede veje og flere timer senere ramte jeg Camper parken ved University of Technology i Gdansk. Jeg havde tjekket Park4Night, som ellers ofte er god for et godt sted, men uden det store held tæt ved byen og næste skridt var derfor min gode ven Google. Og google gjorde prompte sit arbejde – som noget af det første dukkede førnævnte camper-park op og jeg kørte lige til stedet ved hjælp af gps. Et stort smukt grønt område, tilpas vildt til at det er lige til at elske og perfekt plejet til at en camper let lader sig dirigere ind på plads. Prisen er 75 PLN, hvilket svarer til cirka 125 kroner. Dette er inklusive strøm, vand osv. Bemærk de kun tager imod kortbetaling på stedet. Jeg tror i øvrigt også at du kan holde her med campingvogn.

Pladserne er ikke opdelt, men ser man efter el-standerne så er det virkelig store pladser og uanset størrelsen på din camper kan du holde her. Her er i øjeblikket lukket for adgang til de fleste faciliteter, men der kan tankes vand, tømmes og man kan komme af med affald. Hunde er velkomne (i snor) og det samme er børn, ældre, unge og mennesker i det hele taget. Ved check in får man en lille fjernkontrol til porten, og på den måde er friheden fuldendt og man kan køre (cykle eller gå) ind og ud som det passer én. I nattetimerne er der videoovervågning og i dagtimerne er der en velbesøgt tennisplads lige ved siden af. Stedet er ikke musestille, der kører en sporvogn på den ene side og en relativt trafikkeret vej på den anden side, men det støjer altså ikke mere end at jeg har sovet uden at vågne før end en fugl trampede rundt på taget og havde sig en fest klokken lidt over seks i morges. Så meget for støjende trafik 😉

På arealet er også indrettet en fin grillplads, og det er helt okay at tage markisen og stolene frem. Her kan dagene nydes og med bare 15 minutters gang, eller en kort cykeltur, til den gamle bydel i Gdansk er det helt genialt placeret – alternativt er der omkring 300 meter til sporvognen og 2 stop væk står man af. Der kører også taxi fra stedet – husk at få en pris inden I kører, ellers kan få kilometer hurtigt blive en halvdyr omgang, selv omregnet til danske kroner. Det grønne areal er i øvrigt et tema, Gdansk er vidunderligt frodig, her er træer, buske, græs og blomster hvilket er helt fantastisk i en by som ellers ikke mangler menneskemængder.

I aftes var jeg en lille tur i den gamle bydel, lidt naivt tænkte jeg der ville være nogenlunde tomt for mennesker, men der var stuvende fuldt. Områdets kontraster og skønhed er ikke sådan til at overse, uanset hvor mange mennesker der er, og det var på alle måder anstrengelserne værd. I dag har jeg mest nydt freden her iblandt alt det grønne, fået sovet og ladet op før jeg i morgen kører mod Tórun via små veje og gennem mindre landsbyer – jeg har allerede fået storby nok for denne gang og glæder mig til at se noget andet undervejs videre. Du kan se flere billeder fra Gdansk i galleriet i bunden af denne post.

Herunder finder du link til de steder jeg har omtalt i ovenstående.

• Ystad – her mødtes jeg med Mirek, før jeg skulle sejle, og i en snæver vending ville det være et fint sted til en overnatning før afgang
  • PolFerries – husk at bestille med afgang fra København, for at få Øresundsbroen med i købet
  • Swinoujscie – jeg overnattede her
  • Gdansk – Camper park, University of Technology i Gdansk

Jeg glæder mig til at køre videre, det er ligesom om jeg skal ha brændt lidt kilometer af – jeg er i underskud efter at ha holdt stille imens jeg ventede på bilen, men jeg siger det bare lige, bilen har på alle tænkelige måder været værd at vente på, den kører fantastisk og jeg er ved at være mere tryg ved den, sådan i forhold til at komme omkring, også på små områder. Den er let at manøvrere med, trækker godt og til at håndtere uanset om det går op eller ned. Jeg ser frem til at prøve det af i bjergene, efterhånden som jeg kommer længere sydpå.

Hvad så med det der corona, hvordan er det i Gdansk og Polen i det hele taget?

Nu har jeg blot været her ganske få dage, men generelt er det samme udgangspunkt som i Danmark. Der bæres mundbind eller visir i butikkerne, offentlig transport og f.eks. taxaerne har fået installeret afspærring mellem passager og chauffør. Der er håndsprit en del steder, men langt fra alle, og på gaderne er det ikke ret mange der går med mundbind. Caféer og restauranter er åbne, og det ser ud til at der er fuldt booket – men med god afstand mellem bordene. Alt i alt er jeg på ingen måder bekymret, der holdes afstand og polakkerne er enormt høflige, her siger man altid goddag, farvel og på gensyn. Kø-kultur er en ting, også når man kører bil er det altid god skik og i øvrigt også helt normalt, at der lige holdes tilbage så andre kan komme ud eller foran i køen. Jeg elsker den hjælpsomhed der helt overordnet hersker i landet – sproget er ikke en hindring, selvom der ofte er langt mellem dem der taler engelsk, så snart du bevæger dig lidt væk fra universitetsbyerne.

Det var alt for denne gang, jeg er stadig lidt bag-træt efter de sidste uger, men satser på at snuppe mig en køredag i morgen og så et par dage ved Tórun. Og ja, Tórun er ikke lige det mest oplagte, fornemmer jeg, i hvert fald undrer det samtlige polakker jeg kender at jeg vil dertil. Det er ved bredden af floden Wisla og umiddelbart ligner det et område jeg gerne vil se – vi får se. Du kan følge med ovre på Instagram og Facebook story hvor jeg kommer til at poste lidt mere undervejs.