Ayo Hansen

Østeuropa – ofte stillede spørgsmål

Siden jeg tog afsted til Østeuropa, har jeg fået rigtig, rigtig mange spørgsmål om alt fra bilens indretning, motorens ydelse og over til planlægning af selve ruten, indrejse i de forskellige lande og mange andre ting. Undervejs havde jeg troet at jeg ville have langt mere overskud til at svare, men det viste sig at jeg fungerede bedre med små korte beskrivelser undervejs og mere teksttunge opslag i de perioder hvor jeg holdt stille i længere tid – dét har jeg virkelig fået lært noget af, til min næste tur.

Nu er jeg tilbage i Danmark og har bedre tid og ro til at skrive, så derfor har jeg herunder forsøgt at samle de mest stillede spørgsmål. Der er rigtig mange, også flere end dem jeg har listet her, og jeg håber det er nogenlunde overskueligt sådan her.

Har du flere eller andre spørgsmål, er du velkommen til at stille dem i en kommentar herunder – på den måde kan alle se dem 🙂 Kh Ayo

Fortsættes efter galleriet

Hvad har du gjort med service på bilen undervejs?

Da jeg hentede bilen ude hos Autocamp i Låsby tilbage i maj måned var bilen helt ny og kom direkte fra fabrikken i Sydtyskland, og helt som ventet har der været lidt småjusteringer der skulle til, enkelte blev løst før jeg kørte afsted og andet har jeg selv kunnet ordne undervejs. I Polen er der fine værksteder som sagtens kan ordne både det ene og andet, i Ukraine er det noget mere udfordrende med helt nye biler – og pludselig er det en stor fordel hvis du kører i en gammel spand i stedet. I hvert fald på den front 😉

Næsten lige da jeg var kørt ind i Ukraine, blev min højre baglygte ødelagt imens jeg holdt parkeret og det lykkedes mig aldrig at finde et nyt glas selvom jeg var inde hos flere Fiat forhandlere undervejs i landet – til gengæld var de meget optagede af at se bilen indvendigt og ét af stederne tilbød de at bestille et glas hjem. Jeg sagde til dem jeg ikke ville vente mere end en uges tid på det og da ugen var gået og glasset endnu ikke dukket op kørte jeg videre – medarbejderen har siden skrevet til mig at de aldrig har fået glasset, da de går til nye biler i stedet for reservedele.

Alle har været meget hjælpsomme og jeg ville slet ikke være bekymret for at køre ind til et af værkstederne på turen, jeg vil dog anbefale at man selv har en vis forståelse for bilen og hvad der laves på den – ellers kan det (visse steder, langt fra alle!!) måske godt blive lidt dyrt for lidt ekstra ting der lige kan tjenes lidt penge på 😉 Jeg har undervejs skiftet gasfilter, olie og filtre – dette har jeg selv gjort og tænker ikke det er en stor udfordring, men har du ikke selv mod på det så kør forbi et værksted undervejs – vær opmærksom på at det er den korrekte olie til din bil.

Fik du brug for det grønne forsikringskort?

Det er sådan at i Ukraine skal man medbringe originale papirer, herunder registreringsattest og forsikringspapirer, for overhovedet at få lov at køre ind i landet. De går meget op i det, og gennemgår minutiøst papirerne – og er du rigtig ´heldig´ får du samme særbehandling som mig: at tømme HELE bilen for indhold, du får tilmed tømt både toilet og vandtank også imens køen af biler bag dig vokser og vokser og vokser. Bare rolig, de gør det kun ved dem med nummerplader fra vestlige lande, så du er særligt udvalgt in case det sker. Jeg trak vejret meeget dybt, mange gange, drak en kop te og forsøgte at lade som om jeg var helt cool med det hele – selvom det var svært efter 14 timer i kø for overhovedet at nå til grænsen. Så, for din egen skyld, sørg for at have originale papirer med fra start af – det er surt at blive sendt retur efter 14 timer fordi du mangler et enkelt stykke papir.

Er der lande med specielle forhold til forsikring i Østeuropa?

Ukraine – se ovenstående. I øjeblikket kræver Ukraine at man har en særlig corona forsikring, derudover er det en lidt dyrere omgang at forsikre sig her (via danske forsikringer) da det er udenfor Europa – du bør rådføre dig med dit forsikringsselskab omkring det, både i forhold til dig selv og din bil.

Fortsættes efter galleriet

 

Hvilke former for papirarbejde har der været med turen?

Ukraine & Moldova bør man tjekke grundigt op på, førend man forsøger at køre dertil. I Ukraine kræver de forskellige ting – se ovenstående – og i Moldova er der områder hvor man ikke må køre hen, og bliver man taget i at gøre det kan det afstedkomme store bøder og fængselsstraf, og noget siger mig at det ikke er et sted man har lyst til at sidde fængslet i så meget som en eneste dag.

Har du fået nye dæk undervejs?

Nej, og havde jeg tænkt at det ville være nødvendigt ville jeg have medbragt dæk fra Danmark. Det er sådan, at i de mere fattige østeuropæiske lande der køber man gamle brugte dæk i feks. Danmark og Tyskland som så sælges som “nye” i Ukraine. Derudover kan det også være vanskeligt at finde dæk der er klar til det dæktryk en camper kræver.

Hvad kostede turen?

Det har jeg lige skrevet en længere post omkring – du finder den lige her!

Er det farligt at overnatte i Østeuropa & hvordan har du sikret dig imod overfald?

Jeg tror ikke, at det er mere farligt end at rejse alle mulige andre steder. Inklusive Danmark. Men, du skal tænke dig om, parkere fornuftigt og være forberedt. Jeg har skrevet en helt om emnet med at rejse alene, jeg tænker du også kan bruge det selvom I rejser flere sammen. Du finder det her!

Hvilket værktøj havde du med & fik du brug for det?

Belært af erfaringen ved at have kørt i en tossegammel bil tidligere har jeg et ret fint udvalg med i bilen – måske er det andet værktøj der gør lykke i din vogn, måske kræver den specialværktøj – hvis ja, så medbring det selv, du kan ikke forvente de har det ude øst på.

I min værktøjskasse finder du blandt andet: Olietragt, skruemaskine, slagnøgle, momentnøgle, slæbetov der rent faktisk kan holde til din campers vægt, startkabler, topnøgle sæt, dækjern, donkraft (vær opmærksom på hvad vægt den kan klare) og hammer.

Jeg sad ubønhørligt fast ude på en strand i Ukraine, det lykkedes 2 biler og en lille traktor at sidde fast før end vi fik hjælp fra en større traktor, og der var jeg ualmindeligt glad for at jeg havde slæbetov med selv – for den første der forsøgte at få os fri rystede på hovedet af mig og tog sin egen jernkæde frem. Den sprang. Derefter fik jeg ligesom lov at styre slagets gang med eget grej – og fri kom vi med fagter og sager, ingen kunne et ord andet end ukrainsk. Derudover har jeg været forskånet for det helt store, jeg har skruet lidt hist og pist, men ingen punkteringer og lignende undervejs – hvilket faktisk er ret imponerende, hvis du spørger mig.

Hvilke forsikringer har du haft på turen?

Jeg har haft forsikringer hos Gjensidige og Gouda undervejs – samme som jeg altid bruger da jeg har god erfaring med dem.

Hvor langt har du kørt?

I skrivende stund har jeg kørt 21876 km. Da jeg kørte ind over grænsen til Danmark havde jeg kørt lige knapt 20.000 km rundt i Østeuropa – helt fantastisk og jeg har elsket hver eneste kilometer på turen. Du kan sagtens køre turen med meget færre kilometer end jeg har kørt, men jeg bruger bilen meget, går ikke ret langt på grund af mine lunger og har i det hele taget elsket at køre i den op og ned af bjergene og ud i alle de afkroge jeg har kunnet finde – det har været vidunderligt!

Spørgsmål om camperen

Har du toilet & bad i camperen?

Det kan du tro jeg har, og jeg elsker det SÅ meget efter et år i den gamle folkevogn uden noget som helst – det er en kæmpe befrielse at have alting selv, og især her i coronatiden!

Kan du lave mad i bilen & er det nemt?

Caradoen har 2 gasblus, hvilket er alt rigeligt til mig, og jeg laver en helt del mad i bilen – især nu jeg er tilbage i Danmark hvor der er mere koldt, gråt og tiden derfor bruges meget mere inde i bilen end udenfor den. Jeg laver mad i min omnia ovn – du kan læse mere om den her eller hoppe ind på Facebook hvor jeg har en ret fin gruppe om Omnia ovnen som rigtig mange mennesker deler skønne opskrifter i 🙂 Måske det er på tide jeg begynder at dele lidt mere mad inspiration igen.

Hvordan fungerer det med elektricitet i camperen & hvor mange watt solceller har du installeret?

Autocamp i Låsby har sørget for at jeg er rigtig godt kørende, og der er installeret 100 watt solceller på taget, 2 x 95 ah lithium batterier under forsæderne og så lader bilen også på batterierne når jeg kører – og indtil videre går det altså ret godt med at have rigeligt med strøm.

Hvis du kunne ændre én ting i bilen, hvad ville du så ændre?

Uha, hvis jeg skulle ændre noget så ville det være de lukke/låse mekanismer der er i skabene – og heldigt nok, så er det en ret snild sag at skifte dem. Udover det, så er jeg enormt glad for Caradoen, den har en god planløsning og er i en størrelse der passer ret godt til mig.

Ville du ønske dig en kortere eller længere camper nu hvor du har haft denne?

Dét her spørgsmål er et der virkelig går igen, og jeg må sige at jeg er rigtig godt tilfreds med længden på Caradoen – den er 599 cm. Jeg føler ikke, at jeg umiddelbart har brug for en større vogn, men der er ting jeg godt kan se kan være nemmere i andre modeller f.eks. Men igen, hver gang der ændres noget i planløsningen er det et kompromis med noget andet. Èn ting jeg dog er rigtig glad for, er at jeg ikke endte med en bil på 540 – ikke fordi der er noget galt med dem, og jeg forstår til fulde man vælger det hvis det er en bil der skal bruges til job hver dag i byen feks. Men, jeg kan godt lide rummeligheden i denne, gangpladsen og at jeg kan bevæge mig helt frit – også selvom vi er to i bilen.

Hvorfor har du ikke selv bygget en van?

Haha, personen der har spurgt om dette har aldrig set min gamle folkevogn. Jeg er ikke lige byggemand-bob typen, og min drøm har aldrig været selv at bygge en van – jeg endte i en gammel folkevogn fordi det var hvad jeg havde råd til. Havde jeg haft pengene dengang så havde jeg købt præcis sådan en bil jeg nu kører rundt i. Jeg elsker mit samarbejde med Autocamp og elsker at køre i en bil hvor alt er lavet, testet og føles sikkert. Det er ikke fordi jeg ikke kan se charmen og hyggen ved DIY vans, der findes mange fantastisk fine, hyggelige og skønne vans derude, men jeg er bare ikke ret handy og har ikke lige en far/bror/mand der kan hjælpe mig med at fikse det 🙂

Er en campervan et godt valg som bolig hvis man er studerende?

Denne type spørgsmål er den slags jeg altid gruer lidt for, for hvordan kan jeg svare på hvad der virker for andre? Jeg ville sagtens kunne bo sådan her og studere, men det er ikke sikkert at du kan. Det er lidt plads. Du skal tømme toilet og gråvand. Du skal måske ind imellem flytte dig eller være tilkoblet strøm for at have nok. Det kan være vanskeligt at holde i byerne hvor studierne ofte er. Den slags kan være udfordrende, også selvom solen altid skinner på Instagram, og måske kan det tage lysten fra dig og stresse unødigt under et studie. Mit bedre råd må være at prøve det af, lej en bil og forsøg at være så realistisk i det som muligt. Det er ikke lutter strand og solopgange. Det regner, sner, blæser, hagler, tordner, er koldt og ind imellem er der ikke plads at parkere der hvor man gerne vil. MEN, de fede tider ér fede. Hvis man er gearet til det. Jeg håber du finder den vej der er lige dig!

Hvilken vej sover du i camperen, er det på langs eller tværs?

I Caradoen er der seng på tværs i bagenden af bilen, det fungerer rigtig godt for mig – og jeg elsker at sengen er fast og ikke noget jeg skal pakke sammen/tage frem hver dag. Det er så dejligt bare at kunne hoppe i seng – for at sove, læse, skrive eller bare for at kigge ud af vinduet i fodenden. Og når jeg holder lidt skævt skifter jeg bare side og har hovedet i den modsatte ende af sengen 🙂

Har du oplevet negative ting, nu du lever som nomade?

Har haft en enkeltstående oplevelse med en sur gammel mand der mente vejen var hans, og kun hans. Altså en helt offentlig vej. Derudover er folk flinke, søde og yderst imødekommende rundt omkring i verden.

Hvordan får du drikkevand i bilen?

I Danmark kan man påfylde vand ved forskellige rastepladser langs motorvejene, eller på campingpladser, stellpladser og lignende. I udlandet afhænger det af hvilket land det er, men generelt finder jeg det ikke voldsomt svært at finde.

Er cassette toilettet nemt at benytte & tømme?

Ja! Det er super simpelt at bruge det, på den version jeg har trækker man lige i et lille håndtag og så er toilettet klart til brug. Når man har gjort hvad man nu gør på et toilet trykker man på en knap så der skylles ud og så trækker man lige håndtaget tilbage så der igen lukkes – og det er sådan set bare dét. I toilettet bruger jeg noget der hedder Solbio, det har jeg valgt fordi det er biologisk nedbrydeligt og ikke en masse kemi. 

Når toilettet skal tømmes er det virkelig også simpelt. Det gøres udefra via en lille luge, og selve kassetten tages ud og tømmes på dertil indrettede steder (f.eks. langs motorvejene, på campingpladser osv.). Det er i hvert fald ikke noget jeg tænker du skal lade dig holde tilbage af – det er nemt, enkelt og ligetil. 

Hvordan får du internet når du kører rundt?

I bilen har jeg en router installeret, i den er der isat et simkort som sørger for at jeg har 5G net – og det har fungeret rigtig godt i store dele af udlandet jeg har været og helt genialt i Danmark.

Hvor lang tid kan du være off-grid?

Om sommeren, eller sydpå hvor solen står højere på himlen, kan jeg holde i op til 5 dage uden at være tilsluttet noget og uden at køre. Men når de 5 dage er gåët er det tid til at køre igen, og på den måde kan jeg undgå at skulle tilsluttes strøm udefra da bilen lader batterierne op når jeg kører. 

 

& de lidt mere personlige

Hvad er det du fejler med dine lunger?

På et tidspunkt skrev jeg et indlæg om hvad det helt præcist er jeg fejler, så jeg tænker ikke der er grund til at jeg gør det igen – du finder det lige her!

Hvordan finansierer du dit liv?

Mit liv er finansieret på flere måder, jeg holder foredrag, udgiver bøger, laver sponsorerede ting og på bundlinjen har jeg en førtidspension som hjælper mig i de perioder jeg ikke selv kan overkomme hele min økonomi – selvom jeg gør mit ypperste for at undgå den. Altså pensionen. 

Bliver du aldrig ensom?

Næ, det tænker jeg ikke. Jeg møder mange, mange flere mennesker nu end jeg gjorde da jeg boede inde i byen med naboer lige ved siden af. Og det er fantastisk. Og, når jeg engang imellem savner mennesker jeg holder af, så finder jeg telefonen frem og ringer eller facetimer med dem – og ellers kommer de til mig med et fly (mine børn fløj f.eks til Ukraine og kørte med mig i 3 uger i sommers) 🙂

Hvor lang tid planlægger du at leve som nomade?

Indtil det ikke længere føles godt, er dejligt eller jeg ganske simpelt ikke kan mere. Det er lidt et spørgsmål uden et egentligt svar;) 

Hvordan beslutter du hvor du skal rejse hen?

Oprindeligt ville jeg være kørt til Mongoliet, men da Rusland lukkede grænserne hermetisk måtte jeg tænke i andre baner – Østeuropa var ikke et svært valg! Jeg elsker at rejse mindre turistede steder og derfor lå det lige til højrebenet. Næste rejse går nordpå og bliver en vintertur – noget helt andet end det jeg ellers gør, men igen, jeg har tidligere rejst til Grønland og glæder mig til igen at opleve noget vaskeægte vinter. 

Hvor turen går hen derefter må tiden vise – hele verden er vores legeplads!

Fortryder du nogensinde at du har valgt at bo i en campervan?

Nej! Da jeg boede i min første van, den gamle folkevogn Bertha, kunne jeg godt tænke det var surt ind imellem. Feks når det var rigtig isnende koldt og fyret ikke virkede. Eller når det regnede i en måned i træk og jeg ikke kunne stå op i bilen. Den slags. Men i den her nye carado er det svært at fortryde noget – jeg føler stadig jeg er på besøg på et lækkert hotel hver gang jeg træder ind i bilen.

Hvad gør du med vasketøj når du er på farten?

Vaskeri er svaret. På hele østeuropa turen var der fine vaskerier i alle lande og her hjemme i Danmark kører jeg gerne forbi vaskeriet i Silkeborg når der skal vaskes – jeg elsker det vaskeri. Der er altid pænt, rent og god betjening hvis der er det mindste – og så kan man parkere lige udenfor døren, også i en camper. Luksus!

Er det nemt at fricampe i Danmark & i udlandet?

For mig, ja. Der er altid dejlige steder at finde, uanset om det er i Danmark eller i udlandet. Naturen er rig, blot vi husker at passe på den og ikke overbelaste den. Jeg har tidligere skrevet en del om det her med at fricampe, fordi jeg mener det er enormt vigtigt at vi tager hensyn til andre end vores eget behov for en god udsigt – du kan læse mere om det her!

Hvor meget koster det at leve som du gør?

Det er meget individuelt og afhænger helt og holdent af dine vaner, dit forbrug og hvad du har råd til. Mit budget ser nogenlunde sådan her ud!

Hvad gør du med post når du rejser?

Der hvor jeg har adresse sendes min post også hen, og når jeg er ude at rejse har jeg søde venner og dejlige børn som gerne tømmer postkassen for mig.

Har du prøvet at være off-grid over vinteren?

Ja, i den gamle bil var jeg off-grid vinteren 2020-2021. Jeg glæder mig til også at være det i den nye bil, det bliver med garanti både varmere og meget mere funktionelt end i Bertha.

Er der strøm nok når det er overskyet?

Indtil videre ja, jeg har fået strøm udefra én gang siden jeg kom tilbage til Danmark. Jeg kører en del rundt og derved får jeg også ladet batterierne op – vi får se længere henne på året.

Hvad spiser du når du bor fuld tid i camperen?

Mine omnia ovne er helt klart mine favoritter, jeg elsker at lave god mad selvom jeg er på farten – du kan læse mere om omnia ovnen og hvad den kan lige her!

Eller du kan melde dig ind i min Omnia gruppe på Facebook – der er mange gode mennesker med fantastiske retter og opskrifter derinde – du finder den lige her!

Det var alt for denne gang – og du er altså rimelig sej hvis du nåede hele vejen herned! Har du flere eller andre spørgsmål, da håber jeg du vil skrive dem i en kommentar herunder, på den måde kan jeg samle spørgsmålene og måske undgå at svare på dem 300 gange 😉 

Tak fordi du læste med 🙂

Kh Ayo

Forrige indlæg Næste indlæg

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar